۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهانواع ورق ساندویچ پانل؛ کاربرد آن‌ها

انواع ورق ساندویچ پانل؛ کاربرد آن‌ها

انواع ورق ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یک نوع مصالح ساختمانی مدرن و کاربردی است که عموماً از دو لایه نازک ورق تشکیل می‌شود که در بخش میانی آن یک ماده عایق وجود دارد. معمولاً از موادی چون پشم سنگ، پشم شیشه، پلی اورتان یا پلی استایرن به عنوان عایق در ساخت و تولید ساندویچ پانل استفاده می‌شود. جنس ورق‌هایی که در دو طرف عایق قرار می‌گیرد نیز متفاوت است و گزینه‌های متعددی پیش روی سازندگان ساندویچ پانل قرار دارد.

رایج‌ترین ورق‌های قابل استفاده در ساخت ساندویچ پانل‌ها عبارتند از: ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق رنگی، ورق آلومینیومی ساده یا رنگی و کاغذ کرافت که انتخاب نوع ورق در کاربرد این ساندویچ پانل‌ها نیز تأثیرگذار است. ما در این مقاله به انواع ورق ساندویچ پانل و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع ورق‌های ساندویچ پانل

نوع ورق‌های ساندویچ پانل با توجه به کاربردی که در صنعت ساختمان‌سازی دارند متفاوت است. در ساخت ساندویچ پانل از ورق‌های فلزی و یک نوع ماده عایق استفاده می‌شود که ورق‌ها در قسمت زیر و رو و لایه عایق نیز در هسته مرکزی ساندویچ‌ها قرار داده می‌شود. از ورق‌هایی چون ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق رنگی، ورق آلومینیومی ساده یا رنگی و کاغذ کرافت در ساخت ساندویچ پانل استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

ورق آلوزینک

اصلی‌ترین و پرکاربردترین انواع ورق‌های به کاررفته در ساخت ساندویچ پانل، آلوزینک است. ورق آلوزینک از فرآیند گالوانیزه نورد شده با ترکیب آلیاژ‌هایی از آلومینیوم، روی و سیلیکون ساخته می‌شود. آلومینیوم یک عنصر مقاوم در برابر خوردگی و روی نیز دارای خاصیت ضد سایش است. این ورق از نوع سوپر پلی استر کوره‌ای است که ضخامت خوبی هم در قسمت‌های درونی و بیرونی دارد.

استفاده از این نوع ورق در ساخت ساندویچ پانل‌هایی که برای محیط‌های با اسیدیته بالا و فضای متراکم صنعتی انتخاب خوبی است. مهمترین ویژگی‌هایی که برای این نوع ساندویچ پانل می‌توان نام برد قابلیت جوشکاری و رنگ‌پذیری بالا است. همچنین در مقابل اسید و مواد شیمیایی از مقاومت خوبی برخوردار است به طوری که مقاومت ورق آلوزینک در مقایسه با ورق‌هایی چون گالوانیزه و آلومینیوم به مراتب بالاتر است. ورق آلوزینک دارای خواص ضد خش و ضد زنگ زدگی نیز هست.

ورق آلومینیوم

یکی دیگر از انتخاب‌های رایج در ساخت ساندویچ پانل ورق آلومینیوم است. این ورق‌ها بسیار سبک و ارزان هستند، قابلیت انعطاف بالایی دارند و دارای خواص ضد خوردگی و ضد زنگ نیز هستند. این ورق‌ها دارای خاصیت انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به فولاد و سایر فلزات هستند و به راحتی قابلیت شکل‌پذیری دارند.

از این ورق‌ها در ساخت ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی استفاده می‌شود و مهمترین کاربرد آن در ساخت انواع کانکس، کانتینر، کلین روم (با ساندویچ پانل کلین رومی آشنا شوید)، خانه‌های پیش ساخته و… است. از آنجایی که آلومینیوم یک فلز سبک است از ساندویچ پانل با روکش آلومینیومی می‌توان در مناطق زلزله خیز و پر حادثه که نیاز به ساخت سازه‌های سبک است استفاده کرد.

از دیگر ویژگی‌های این ورق می‌توان به خاصیت استریل شدن، رنگ‌پذیری بالا و یکنواخت و…. اشاره کرد. با این حال باید در نظر داشت که ورق آلومینیوم از ضریب انتقال بالایی برخوردار است و عایق خوبی برای حرارت و سرما محسوب نمی‌شود، ضمن این که قابلیت شستشو نیز ندارد. در آتش سوزی شکل اولیه خودر ا از دست می‌دهد و در مقایسه با سایر ورق‌ها مقاومت کمتری نیز دارد.

ورق گالوانیزه

این ورق‌ها نیز در ساخت ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی کاربرد دارند. ورق گالوانیزه ترکیبی از فولاد است که با آلیاژ روی پوشش داده می‌شود. استفاده از روی در پوشش این نوع ورق‌ها، باعث می‌شود که ورق به خوبی سختی خود را حفظ کرده و از استحکام بالایی نیز برخوردار باشد. ورق‌های گالوانیزه ضد آب و ضد اسید هستند.

از این ورق‌ها عموماً در محیط‌های مرطوب استفاده می‌شود. بنابراین مهمترین کاربرد ساندویچ پانل‌هایی با ورق گالوانیزه در سقف‌های شیروانی در محیط‌هایی با رطوبت بالا و همچنین ساخت گلخانه است. این ورق‌ها با دو روش سرد و گرم گالوانیزه می‌شود که در روش گالوانیزاسیون سرد از فرآیند الکتروشیمیایی استفاده می‌شود. در روش گرم که بهترین روش برای گالوانیزه کردن فولاد محسوب می‌شود، استفاده از روی مذاب به عنوان پوشش روی ورق فولادی است.

استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت ساندویچ پانل باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش مقاومت و طول عمر ساندویچ پانل و سازگاری آن با انواع شرایط آب و هوایی می‌شود.

ورق فلاشینگ

در ساخت ساندویچ پانل‌هایی با کاربرد ویژه در سقف، به جز ورق‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم از ورق فلاشینگ نیز استفاده می‌شود. این ورق‌ها دارای خاصیت ضد آب و ضد اسید بودن بسیار بالایی هستند و عموماً به جز استفاده در ساخت ساندویچ پانل در ساخت آب بند و درزگیر نیز کاربرد دارند.

ورق‌های فلاشینگ در ساخت ساندویچ پانل‌ سقفی برای محیط‌هایی با میزان رطوبت و بارندگی بالا توصیه می‌شوند. به طور مثال در ساخت سقف‌های شیروانی می‌توان با توجه به ویژگی‌های تعریف شده از ساندویچ پانل‌هایی با ورق فلاشینگ استفاده کرد.

ورق دامپا

از این نوع ورق نیز در ساخت ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی استفاده می‌شود. این نوع از ورق‌ها به لحاظ ظاهری دارای جلوه‌های بصری زیبایی هستند و در دو نوع خود رنگ و رنگ شده وجود دارند. تنوع طرح و رنگ بالا در ورق‌های دامپا از جمله ویژگی‌های کاربردی آن است که استفاده از این ورق را برای پانل‌های سقفی و دیواری در سازه‌های ساختمانی مسکونی و تجاری و… مناسب می‌سازد.

ورق شادولاین

این نوع ورق‌ها نیز عموماً در ساخت ساندویچ پانل‌های سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله ویژگی‌های این ورق می‌توان به استحکام بالا و مقاومت آن در برابر خوردگی و پوسیدگی اشاره کرد. به همین دلیل است که از ساندویچ پانل با ورق شادولاین در ساخت سقف‌های شیروانی به وفور استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

با توجه به کاربرد گسترده‌ای که ساندویچ پانل‌ها در ساخت و ساز دارند، استفاده از ورق‌های متنوع در ساخت آن‌ها کمک می‌کند تا کاربرد تخصصی‌تری پیدا کنند. طراحی ساندویچ پانل به این شکل است که در دو طرف آن یک ورق فلزی از جنس‌های متنوعی چون گالوانیزه، آلومینیوم، آلوزینک و… و در بخش هسته ساندویچ پانل نیز عایق‌هایی چون پشم شیشه، پشم سنگ، مواد پلی اورتان و… قرار می‌گیرد. استفاده از ورق‌های مختلف در ساخت ساندویچ پانل با توجه به ویژگی‌های ورق‌ها و همچنین کاربرد ساندویچ پانل انجام می‌گیرد. همانطور که در مقاله مطالعه کردید، برخی از این ورق‌ها تنها برای ساندویچ پانل‌های سقفی و برخی نیز برای ساندویچ پانل‌ دیواری و برخی دیگر نیز برای هر دو مورد مناسب هستند. آشنایی با ویژگی‌های انواع ورق‌های به کار رفته در ساخت ساندویچ پانل انتخاب بهتری را با توجه به نوع کاربرد آن‌ها برای کاربر رقم می‌زند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما