۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهخط تولید ساندویچ پانل کانتینیوس چیست؟

خط تولید ساندویچ پانل کانتینیوس چیست؟

خط تولید ساندویچ پانل کانتینیوس چیست؟

پیش از این درباره روش‌ های تولید ساندویچ پانل صحبت کرده‌ایم. خط تولید ساندویچ پانل خود یکی از مباحثی است که نیاز به بررسی جداگانه دارد. خط تولید ساندویچ پانل به دو دسته پیوسته (کانتینیوس) و ناپیوسته تقسیم می‌شود. انواع ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری را با یکی از این روش‌ها تولید می‌کنند. یکی از تأثیرگذارترین بخش‌ها در تولید ساندویچ پانل علاوه بر انتخاب مواد اولیه با کیفیت، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات تولید به روز و تکنولوژی مناسب خط تولید است. در این مقاله قصد داریم به خط تولید کانتینیوس و ویژگی‌ها و شرایط آن بپردازیم.

خط تولید کانتینیوس چیست؟

یکی از انواع روش‌های تولید ساندویچ پانل، تولید آن به روش کانتینیوس یا اتوماتیک است. خطوط تولید کانتینیوس دارای طول حدود ۱۵۰ متری هستند. این خط تولید در کشورهای آلمان، ایتالیا و کره جنوبی به عنوان روش اصلی تولید انواع ساندویچ پانل مورد بهره برداری قرار دارد. در این روش تولید ساندویچ پانل به صورت کاملا اتوماتیک و پیوسته و بدون دخالت نیروی انسانی انجاام می‌گیرد.

کانتینیوس (continuous) به معنای پیوسته است و این نام به شکل اجرای تولید ساندویچ پانل‌ها که به صورت ادامه دار و پیوسته است اشاره دارد. به این معنا که همه مواد اولیه تولید پانل‌ها از یک سوی خط تولید وارد شده و از سوی دیگر، ساندویچ پانل‌های تولید شده از خروجی دستگاه خارج شده و متناسب با ابعاد مورد نظر برش می‌خورند.

مراحل خط تولید continuous

خط تولید کانتینیوس از دستگاه‌ها و ابزار مختلفی تشکیل می‌شود و هر مرحله از تولید پانل‌ها به یکی از دستگاه‌های مورد نظر وابسته است. در ادامه با مراحل خط تولید پیوسته آشنا خواهید شد.

دیکویلر

در این قسمت از تولید پانل‌های پیش ساخته ورق‌ها به شکل کویل در دستگاه قرار می‌گیرد و توسط دستگاه دیکویلر باز می‌شود، در هر خط تولید معمولا چهار دستگاه دیکویلر قرار می‌گیرد. کویل بالا و پایین به صورت همزمان باز شده و توسط تسمه نقاله به دستگاه رول منتقل می‌شود.

دستگاه رول فرم

این دستگاه از دو بخش فوقانی و تحتانی تشکیل می‌شود که هر قسمت از دستگاه طرح و فرم مورد نظر را روی ورق‌ها ایجاد می‌کند. بهترین مثالی که می‌توان در این زمینه ارائه کرد شکل ساندویچ پانل‌های پیچ مخفی است که شکل ساندویچ پانل توسط رول فرم روی ورق‌ها ایجاد می‌شود.

دستگاه تزریق

قبل از این که ورق‌های تحتانی و فوقانی روی هم قرار گیرند، فوم عایق توسط دستگاه تزریق روی ورق تحتانی پاشیده یم شود. فرآیند عملکرد دستگاه به این صورت است که مواد اولیه تشکیل دهنده فوم عایق در تانکرهای مخصوص دپو شده است و به صورت اتوماتیک توسط سیستم به همراه گاز کاتالیزور مخلوط شده و به دانسیته مورد نظر می‌رسد و سپس توسط شلنگ‌های نازل به سمت دستگاه تزریق هدایت می‌شوند.

قسمت پرس (double belt)

مهمترین بخش تولید ساندویچ پانل، دستگاه پرس است. طول دستگاه پرس در خط تولید‌های مختلف از ۱۲ تا ۱۵ متر متغیر است. در این بخش ورق‌های فوقانی و تحتانی توسط قالب‌های ساخته شده از فایبر گلاس روی هم قرار می‌گیرند و سپس با فشار و دمای مناسب، پرس روی ورق‌ها انجام می‌شود. مهمترین نکته در خصوص این دستگاه‌ها کیفیت عملکرد آن‌ها است. هرچه دستگاه با کیفیت‌تر باشد کیفیت ساندویچ پانل‌های تولید شده نیز بیشتر خواهد بود.

قسمت برش (cuting)

بعد از تولید کامل ساندویچ پانل ها، محصول از خروجی دستگاه پرس روی تسمه نقاله به بیرون هدایت می‌شود و عملیات برش با توجه به ابعاد و تعداد مورد نظر انجام می‌گیرد.

دستگاه خنک کننده (Cooling)

در واکنش شیمیایی تولید فوم عایق دمای بالایی حاصل می‌شود، این دمای بالا در صورت خنک نشدن باعث دفرمه شدن و از بین رفتن حالت اصلی ساندویچ پانل می‌شود. در قسمت کولینگ یا خنک کننده، ساندویچ پانل‌های تولید شده و برش خورده در دستگاه نگه داشته می‌شوند تا درجه حرارت آن‌ها کاسته شده و خنک‌تر شوند.

شیرینگ (Shiring)

بعد از این که پانل‌های پیش ساخته خنک شده و حرارت آن‌ها کاهش پیدا کرد، توسط دستگاه اتوماتیک جمع آوری شده و روی هم قرار می‌گیرند. سپس توسط دستگاه شیرینگ بسته‌بندی شده و در پک‌هایی آماده بارگیری توسط لیفتراک می‌شوند.

تعداد دستگاه‌ها و ابعاد آن‌ها طول خط تولید را مشخص می‌کند. خط تولید پیوسته غالبا طولی در حدود ۱۵۰ متر دارد و بهترین مکان برای راه اندازی چنین خط تولیدی سوله یا کارگاه مناسب است. از آنجایی که این خط تولید کاملا اتوماتیک است؛ تکنولوژی پیشرفته تجهیزات خط تولید می‌تواند در سرعت تولید و کیفیت آن تأثیرگذار باشد.

جمع‌بندی

خط تولید پانل‌های پیش ساخته دارای انواع مختلفی است. این خط تولیدها در دو دسته پیوسته و ناپیوسته طبقه‌بندی می‌شوند که خط تولید پیوسته شامل خط تولیدی ادامه دار و پیوسته است و روند تولید ساندویچ پانل‌ها در آن به صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌گیرد. در این خط تولید مواد اولیه از یک سو وارد دستگاه شده و در خروجی خط تولید ساندویچ پانل‌های آماده و بسته‌بندی شده خارج می‌شود. این شکل از خط تولید بدون دخالت نیروی انسانی کار تولید پانل‌های پیش ساخته را انجام می‌دهد و در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا از این نوع خط تولید، برای تولید ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما