۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهکاربرد ساندویچ پانل‌ها را بشناسید

کاربرد ساندویچ پانل‌ها را بشناسید

کاربرد ساندویچ پانل‌ها را بشناسید

ساندویچ پانل نوعی مصالح مدرن است که به خوبی توانسته جای مصالحی چون آجر، سیمان و ماسه را بگیرد. ساندویچ پانل یا پانل پیش ساخته انواع مختلفی دارد که هریک از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و کاربرد خاصی دارند. شناخت انواع ساندویچ پانل و کاربرد آن‌ها در انتخاب این محصول نقش مهمی دارد. ما در این مقاله به کاربرد انواع ساندویچ پانل می‌پردازیم.

انواع ساندویچ پانل و کاربرد آن

ساندویچ پانل از یک لایه مرکزی عایق و یک بخش روکش بیرونی تشکیل شده است. جنس عایق‌های میانی و ورق‌های روکش ساندویچ پانل مختلف است و همین مسأله است که باعث می‌شود هر ترکیبی در ساخت ساندویچ پانل، یک ویژگی و کاربرد خاصی داشته باشد.

معمولاً از فوم‌های عایق پلی اورتان، پشم شنگ، پشم شیشه و پلی استایرن به عنوان هسته مرکزی و از روکش‌های آلوزینک، گالوانیزه، آلومینیوم و کاغذ کرافت در ساخت ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود.

از نظر کاربردی ساندویچ پانل به دو دسته ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تقسیم می‌شود که در ادامه با هریک از آن‌ها، ویژگی‌ها و کاربردشان آشنا خواهید شد.

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل‌ سقفی همانطور که از نامشان پیدا است در سقف سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این ساندویچ پانل‌ها معمولاً از فوم پلی اورتان به عنوان عایق استفاده می‌شود. ضریب انتقال حرارت پلی اورتان بسیار پایین است و همین امر سبب می‌شود تا گرما و سرما به راحتی به داخل ساختمان نفوذ نکند و از هدر رفت انرژی نیز جلوگیری می‌کند. همچنین این فوم عایق مناسبی برای صدا است.

از دیگر مشخصات ساندویچ پانل‌های سقفی گام‌های بلند آن است. از گام‌های ذوزنقه‌ای و اورلپ به دلیل جلوگیری از نفوذ آب ناشی از بارش باران و برف در پانل‌های سقفی استفاده می‌شود. معمولاً در ساندویچ پانل‌های سقفی از پوشش ورق آلوزینک و گالوانیزه استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل دیواری

از این نوع پانل‌های پیش ساخته در پوشش دیوار سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. ساندویچ پانل دیواری در مقایسه با پانل‌های سقفی فراز و نشیب‌های کمتری دارند و در دو نوع نر و مادگی تولید می‌شوند. به این ترتیب در زمان نصب این قطعات به خوبی به یکدیگر متصل شده و به شکل کامل درز‌ها را از میان می‌برد. ساندویچ پانل‌های دیواری عایق خوبی در برابر نم و رطوبت محسوب می‌شوند.

ضخامت آن‌ها نیز در مقایسه با ساندویچ پانل‌های سقفی کمتر است. ضخامت استاندارد این ساندویچ پانل‌ها از ۴ سانتی‌متر تا ۲۰ سانتی‌متر است. در ساخت ساندویچ پانل‌های دیواری معمولاً از انواع فوم‌های عایق پلی اورتان، پلی استایرن و فوم XPS استفاده می‌شود.

کاربرد انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها با توجه به ویژگی‌هایی چون سبک بودن، ارزان بودن در مقایسه با مصالح سنتی، نصب سریع و آسان و… در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساندویچ پانل‌ها عموماً در صنایع شیمیایی، مراکز صنعتی و تولیدی کاربرد بسیاری دارند.

استفاده از ساندویچ پانل‌ها در ساخت کانکس‌ها، استودیو‌های صدابرداری، کانتینر‌ها، سردخانه، آلاچیق، سقف کارخانه‌ها، سوله، انبار و… بسیار رایج است.

کاربرد ساندویچ پانل در ساختمان‌سازی

برخورداری از مزایایی چون عایق رطوبت، صدا و حرارت بودن، نصب آسان و ارزان، سبک‌سازی سازه‌ها، تنوع در تولید و… باعث شده است که ساندویچ پانل‌ها به یک انتخاب عالی در صنعت ساختمان‌سازی تبدیل شوند. در ساختمان‌سازی از انواع ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری استفاده می‌شود. از انواع ساندویچ پانل‌های آلوزینک، الومینیوم، گالوانیزه و… در این صنعت استفاه می‌شود.

کاربرد ساندویچ پانل‌های نسوز

در ساندویچ پانل‌های نسوز از پشم سنگ و پشم شیشه به عنوان هسته عایق استفاده می‌شود. همچنین روکش آن‌ها اغلب از جنس گالوانیزه یا آلوزینک است. این نوع ساندویچ پانل‌ها به سبب ویژگی‌هایی چون ضریب انتقال حرارت بسیار پایین و مقاومت بالا در مقابل شعله مستقیم به ساندویچ پانل‌های نسوز شهرت دارند. از این ساندویچ پانل‌ها عموماً در سازه‌هایی که ریسک آتش سوزی در آن‌ها بالا است از جمله ساخت کارخانجات صنعتی و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌های نسوز در مواجهه با شعله مستقیم به راحتی آتش نمی‌گیرند و بعد از آتش سوزی دچار ذوب یا تغییر شکل نمی‌شوند. آسیب دیدگی آن‌ها در آتش سوزی بسیار ناچیز است و از آنجایی که استحکام بسیار بالایی دارند می‌توان از آن‌ها به عنوان ساندویچ پانل دست دوم نیز استفاده کرد.

کابرد ساندویچ پانل اکونومی

منظور از ساندویچ پانل اکونومی یا اقتصادی، ساندویچ پانل با عایق پلی استایرن است. این ساندویچ پانل‌ها در قسمت مرکزی از عایق پلی استایرن یا همان یونولیت استفاده می‌کنند. این نوع از ساندویچ پانل‌ها، ارزان‌ترین محصول موجود در بازار محسوب می‌شوند و به دلیل اقتصادی و مقرون به صرفه بودن، بسیار محبوب هستند. اگرچه از این نوع ساندویچ پانل می‌توان در انواع سازه‌ها استفاده کرد اما باید توجه داشت که ضریب انتقال حرارت در آن بسیار بالا است و عایق مناسبی برای گرما محسوب نمی‌شود. ضمن این که در برابر شعله مستقیم نیز آسیب‌پذیر بوده و به راحتی آتش می‌گیرد و ذوب می‌شود.

ساخت کلین روم

کلین روم یا اتاق تمیز نوعی سازه مخصوص است که وجود آلاینده‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها در آن به شدت کنترل می‌شود. در واقع کلین روم یا اتاق پاک به طور کامل استرلیزه است. از این اتاق‌ها در صنعت پزشکی، آزمایشگاهی، صنایع ساخت هواپیما، پتروشیمی و… استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌ها بهترین محصول برای ساخت کلین روم محسوب می‌شوند. برای آشنایی بیشتر به مقاله ساندویچ پانل کلین رومی مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل، نوعی مصالح مدرن در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شود که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار است. مواردی چون سبک بودن، ارزان بودن، عایق بودن، قابلیت تولید با توجه به کاربرد و نیاز مشتری و… از جمله ویژگی‌های ساندویچ پانل محسوب می‌شود. ساندویچ پانل‌ها انواع مختلفی از نظر متریال استفاده شده در ساخت و کاربرد دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما