۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهانواع ضخامت ساندویچ پانل

انواع ضخامت ساندویچ پانل

انواع ضخامت ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها با کاربری متنوعی تولید می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند (با کاربردهای ساندویچ پانل آشنا شوید). یکی از فاکتورهای انتخاب و نصب ساندویچ پانل‌ها توجه به مشخصات فنی آن‌ها است. مشخصات فنی یک ساندویچ پانل شامل نوع ورق‌ها و فوم عایق، ابعاد و اندازه، ضخامت و… می‌شود. ضخامت ساندویچ پانل‌ها از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مقاله از پارسین گستر به بررسی ضخامت در انواع ساندویچ پانل‌ها می‌پردازیم.

انواع ضخامت ساندویچ پانل و کاربرد آن‌ها

در حالت استاندارد ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری در ضخامت‌های ۴.۵، ۶.۸، ۱۰.۱۲ و ۱۵ سانتی متری تولید می‌شوند که هریک کاربردهای مشخصی دارند. در ادامه به طور مفصل در مورد هریک از این ضخامت‌ها و کاربرد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

ساندویچ پانل ۴ سانتی متری

هم ساندویچ پانل‌های سقفی و هم پانل‌های دیواری با ضخامت ۴ سانتی متر تولید می‌شوند. طراحی ساندویچ پانل‌های سقفی با توجه به گام‌های ذوزنقه‌ای شکل و شکل اورلپ، امکان نفوذ آب باران و برف به داخل را از بین می‌برند. این پانل‌ها با ضخامت ۴ سانتی متری به شکل دو رو ورق و یا یک رو ورق تولید می‌شوند. پانل‌های دیواری ۴ سانتی متری نیز به منظور پوشش سردخانه‌های صنعتی، سوله ها، ساختمان‌های مسکونی و اداری و کانکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضخامت کم این پانل‌ها امکان بهره مندی از فضای بزرگتر را برای کاربر مهیا می‌سازد.

ساندویچ پانل ۵ سانتی متری

این ضخامت ساندویچ پانل نیز شامل پانل‌های دیواری و سقفی می‌شود. این ساندویچ پانل‌ها علیرغم نازکی و ضخامت کمی که دارند بسیار مقاوم بوده و در برابر ضربه و فشار استحکام خوبی دارند. با این حال استفاده از چنین پانل‌هایی باعث سبکی سازه شده و در مواردی چون زلزله خسارت‌های ناشی از اتفاقات را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند.

ساندویچ پانل‌های ۶ سانتی متری

پانل‌های ۶ سانتی متری در دو نوع پانل دیواری و سقفی تولید می‌شوند و از مقاومت فوق العاده بالایی در برابر بارهای مکانیکی برخوردار هستند. این پانل‌ها قابلیت تحمل ۱۸۰ کیلو بار در هر متر مربع را دارند. استفاده از آن‌ها در ساخت سقف و دیوارهای کاذب رایج است.

ساندویچ پانل ۸ سانتی متری

ساندویچ پانل سردخانه‌ای در ضخامت‌های ۸ الی ۱۵ سانتی متر تولید می‌شوند. این ساندویچ پانل‌ها با توجه به ضخامت بالا و نوع اورلپ کمترین میزان انتقال حرارت، برودت و صوت را دارند. نکته مهم دیگری که در مورد این پانل‌ها وجود دارد آن است که اجرای آن‌ها متفاوت است و نیازی به زیرسازی ندارند. تمامی درها و منافذ در این نوع پانل‌ها با سیلیکون پر شده و در برخی نقاط نیز فوم پلی یورتان تزریق می‌شود.

ساندویچ پانل ۱۰ سانتی متری

این نوع پانل‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر عواملی چون رطوبت، مواد شیمیایی، خوردگی، اسیدها، حلال ‌ها و… دارند و در هیچ شرایطی خواص و ویژگی‌های خود را از دست نمی‌دهند. به همین دلیل است که این پانل‌ها جایگزین مناسبی برای سازه‌های بتونی محسوب می‌شوند. ضمن این که هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز بسیار کمتر از سایر مصالح است. از این نوع پانل‌ها نیز در ساخت انواع سردخانه، صنایع برودتی، هتل ها، کانکس‌ها و کانتینرها و… استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل ۱۲ سانتی متری

چنین سازه‌هایی در مقابل نفوذ و رشد باکتری و قارچ‌ها، میکروب‌ها و ورود حشرات و هر نوع آلودگی مقاوم هستند، ضمن این که دارای مقاومت بسیار بالایی نیز هستند. این پانل‌ها عموما غیر قابل اشتعال، غیر قابل نفوذ و دارای طول عمر بالا بوده و معمولا برای مواردی چون ساخت کلین روم و یا اتاقک‌های آزمایشگاهی و سوله‌های تولید صنایع غذایی کاربرد دارند.

ساندویچ پانل ۱۵ سانتی متری

این نوع پانل‌ها به دلیل ضخامت بسیار بالایی که دارند از مقاومت بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها نیز برخودار هستند. ضریب هدایت حرارتی در آن‌ها پایین است و نوعی عایق محسوب می‌شوند. از این نوع پانل‌ها به عنوان پوشش دیوار و سقف استفاده می‌شود و در ساخت انواع سازه‌های صنعتی، مسکونی، اداری و سوله کاربرد دارند. این پانل‌ها عموما قابلیت شستشو و ضد عفونی دارند و برای نصب نیاز به قالب‌بندی ندارند. معمولا پانل‌های گالوانیزه و پلی اورتان را با این ضخامت می‌سازند. این پانل‌ها علیرغم داشتن ضخامت بالا بسیار سبک هستند و همچنان در سبک‌سازی سازه‌ها نیز کاربرد دارند.

ضخامت ساندویچ پانل‌های سفارشی

همانطور که می‌دانید امکان ساخت ساندویچ پانل‌ها به صورت سفارشی و با مشخصات فنی مورد نیاز مشتری نیز وجود دارد. با این حال نمی‌توان پانل‌ها را در هر ضخامتی تولید کرد و انتخاب ضخامت، طول و عرض پانل‌ها باید با توجه به شرایط استاندارد تعریف شده باشد تا خللی در ویژگی‌های آن‌ها ایجاد نشود.

معمولا ساندویچ پانل‌های سقفی را می‌توان از ضخامت ۴ تا ۲۰ سانتی متری تولید کرد. معمولا عرض پانل‌ها دارای استاندارد خاصی است اما طول پانل‌ها می‌تواند متغیر و مطابق با سفارش مشتری باشد.

نوع ورق انتخابی، فوم عایق و کاربرد ساندویچ پانل در تعیین ضخامت و سایر مشخصات فنی آن تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین بهتر است در انتخاب مشخصات فنی پانل‌های کاربردی مورد نظر به مواردی چون نوع سازه، میزان عایق بندی، طول و عرض آنها نیز توجه شود.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌ها مصالح بسیار کاربردی و مدرنی محسوب می‌شود که مطابق با استانداردهای خاصی تولید شده و دارای ویژگی‌هایی چون سبکی، عایق بندی، طول عمر بالا، سهولت نصب و… برخوردار هستند. این پانل‌ها در دو نوع دیواری و سقفی و با مشخصات فنی کاملا تعریف شده و استاندارد تولید می‌شوند. یکی از مهمترین نکات در تعیین مشخصات فنی ساندویچ پانل‌ها ضخامت آن‌ها است. ضخامت پانل‌ها در تعیین نوع کاربری، استقامت، عایق‌بندی و نفوذپذیری آن‌ها تأثیرگذار بوده و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما