۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهساندویچ پانل پلی استایرن چیست؟

ساندویچ پانل پلی استایرن چیست؟

ساندویچ پانل پلی استایرن چیست؟

ساندویچ پانل پلی استایرن (Polystyrene)، یکی از کاربردی‌ترین انواع ساندویچ پانل است که در صنایع پتروشیمی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع منظور از پلی استایرن نوعی فوم است که به عنوان هسته عایق در ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به ساندویچ پانل پلی استایرن و نکات مربوط به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

ساندویچ پانل پلی استایرن چگونه ساخته می‌شود؟

ساندویچ پانل از دو بخش فلزی و یک لایه فوم عایق در بخش میانی تشکیل می‌شود. هم ورق‌های به کار برده شده در ساخت ساندویچ پانل و هم هسته عایق انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربرد ساندویچ پانل‌ها (دیواری یا ساندویچ پانل سقفی و همچنین شرایط محل استفاده) انتخاب می‌شوند.

پلی استایرن نوعی فوم عایق است که در ساخت ساندویچ پانل‌ها به عنوان هسته عایق به کار برده می‌شود و از خواص بی‌نظیری چون مقاومت در برابر رطوبت، عایق خوب صدا و رطوبت، ضد باکتری و ضد فاسد شدن برخوردار است. شاید جالب باشد بدانید که پلی استایرن دقیقاً همان یونولیتی است که شما روزانه آن را به وفور در اطراف خود می‌بینید. به همین دلیل است که به ساندویچ پانل‌های پلی استایرن، ساندویچ پانل یونولیتی هم می‌گویند.

ویژگی‌های ساندویچ پانل پلی استایرن

از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد ساندویچ پانل‌های پلی استایرن می‌توان به قابلیت تولید آن در ابعاد و ضخامت متنوع اشاره کرد. ضخامت استاندارد برای ساخت این نوع ساندویچ پانل‌ها بین ۴ تا ۲۵ سانتی‌متر است.

دانسیته این ساندویچ پانل‌ها نیز ۲۰ الی ۶۰ کیلوگرم بوده و در طول و عرض‌های متنوع و بر اساس نیاز مشتری قابل سفارش است.

از جمله دیگر ویزگی‌های فوم پلی استایرن می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها در برابر نفوذ آب و رطوبت و همچنین مقاومت بالای آن اشاره کرد.

انواع ساندویچ پنل پلی استایرن

با توجه به این که فوم پلی استایرن دارای انواع مختلفی است، در ساخت ساندویچ پانل‌ها نیز می‌توان از انواع این فوم‌ها استفاده کرد. انواع ساندویچ پانل‌های پلی استایرن عبارتند از:

  • پلی استایرن معمولی
  • پلی استایرن منبسط شده (EPS)
  • پلی استایرن اکسترود شده (XPS)

با توجه به این که ساندویچ پانل‌ها کاربرد‌های متنوع نیز دارند می‌توان ساندویچ پانل‌های پلی استایرن را از نظر نوع کاربرد به انواع مختلفی از جمله ساندویچ پانل‌ دیواری، سقفی و سردخانه‌ای تقسیم می‌شوند.

کاربرد ساندویچ پانل پلی استایرن

ساندویچ پانل‌های پلی استایرن را عموماً در دیوار یا سقف سازه‌های صنعتی، ساخت سوله‌ها، دیوار‌های داخلی یا خارجی ساختمان‌های مختلف به کار می‌برند.

از آنجایی که پلی استایرن یک فوم عایق صدا محسوب می‌شود بنابراین کاربرد دیگر آن در ساخت سالن‌های ورزشی یا سالن‌های کنفرانس و استادیو‌های کنترل صدا نیز کاربرد دارد.

از دیگر موارد کاربرد ساندویچ پانل پلی استایرن استفاده از آن به عنوان سقف کاذب در سازه‌های مختلف است.

مهمترین مزایای ساندویچ پانل پلی استایرن

ساندویچ پانل‌های پلی استایرن ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که وجه تمایز آن‌ها از سایر انواع ساندویچ پانل است. در این بخش به مهمترین مزایا و ویژگی‌های این نوع ساندویچ پانل اشاره می‌کنیم.

ارزان و مقرون به صرفه

مهمترین نکته‌ای که در خصوص ویژگی‌های این نوع ساندویچ پانل می‌توان به آن اشاره داشت، ارزان و مقرون به صرفه بودن ساندویچ پانل پلی استایرن است. در مقایسه با سایر ساندویچ پانل‌ها به ویژه پانل‌های پلی اورتان، این نوع پانل با دارا بودن خاصیت‌های تقریباً مشابه قیمت بسیار ارزان‌تری دارد.

سبک

سبک‌سازی ساختمان‌ها امروزه یکی از مهمترین اهداف معماران در ساختمان‌سازی است. پانل‌های پلی استایرن با وزن بسیار سبکی که دارند یکی از بهترین انتخاب‌ها در ساخت و ساز محسوب می‌شوند.

انعطاف‌پذیری

دارا بودن خاصیت انعطاف‌پذیری و کشسانی ساندویچ پانل‌های پلی استایرن یکی از مهمترین دلایل محبوبیت آن‌ها در ساخت و ساز انواع سازه به ویژه سوله است.

تنوع در تولید

این دسته از پانل‌ها در ضخامت، ابعاد و دانسیته مختلف تولید می‌شوند بنابراین مشتری می‌تواند به راحتی پانل‌های مورد نظر خود را با توجه به کاربردی که در نظر دارد تهیه کند.

مقاومت بالا

پانل‌های پلی استایرن در برابر عوامل مخربی چون خوردگی، رطوبت و اشعه ماوراء بنفش مقاومت بالایی دارند که این خود باعث افزایش کاربرد آن‌ها در محیط‌های مختلف صنعتی و شرایط متنوع آب و هوایی می‌شود.

عایق صوتی

این پانل‌ها عایق صوتی مناسبی هستند و این ویژگی باعث می‌شود تا از آن‌ها در سالن‌های ورزشی و استادیو‌های ضبط صدا استفاده شود.

معایب ساندویچ پانل‌های پلی استایرن

این ساندویچ پانل‌های کاربردی در کنار همه مزایایی که دارند، از معایبی نیز برخوردارند. شناخت این معایب کمک می‌کند تا انتخاب آن‌ها آگاهانه‌تر و کاربردی‌تر صورت گیرد. مهمترین معایبی که می‌توان برای این پانل‌ها در نظر گرفت عبارتند از:

  • ساختار فوم پلی استایرن متشکل از گلوله‌های به هم فشرده است که چنین ساختاری طبیعتا پیوند ضعیفی را نسبت به سایر فوم‌های عایق در انواع ساندویچ پانل خواهد داشت.
  • اکثر فوم‌های به کار برده شده در ساخت ساندویچ پانل‌ها، نوعی عایق ضد حرارت و با مقاومت بالا در برابر شعله مستقیم هستند و کندسوز یا نسوز نامیده می‌شوند. اما فوم‌های پلی استایرن در برابر شعله و گرما بسیار آسیب‌پذیر بوده و سریعاً شعله ور می‌شوند. بنابراین در صنایعی که احتمال احتراق و آتش سوزی وجود دارد چنین ساندویچ پانل‌هایی توصیه نمی‌شود.

نصب ساندویچ پانل پلی استایرن

اگرچه ساندویچ پانل‌های پلی استایرن همانند سایر انواع پانل‌ها دارای شرایط نصب سریع و آسان هستند، اما نصب آن‌ها نیازمند مهارت و تخصص است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود کار نصب این پانل‌ها را به افراد متخصص بسپارید تا عملکرد و کاربرد مطلوب این نوع ساندویچ پانل‌ها را به دست‌آورید.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این نوع پانل‌ها که باعث نصب سریع آن می‌شود، سبکی وزن به ویژه در حمل و نقل و نصب در ارتفاع است. به این ترتیب در زمان و هزینه اجرای سازه با ساندویچ پانل پلی استایرن صرفه‌جویی بسیاری می‌توان داشت.

قیمت ساندویچ پانل پلی استایرن

این ساندویچ پانل‌ها از جمله ارزان‌ترین پانل‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند و علت محبوبیت بالای آن‌ها نیز همین قیمت کم در مقایسه با انواع دیگر ساندویچ پانل است. قیمت ساندویچ پانل‌های پلی استایرن به عوامل مختلفی چون نوع ورق، ضخامت و ابعاد آن، دانسیته فوم پلی استایرن، وزن پانل، برند و تولید‌کننده ساندویچ پانل و کیفیت ساخت آن بستگی دارد.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌های پلی استایرن یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع پانل‌های پیش ساخته در ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. این ساندویچ پانل‌ها دارای ویژگی‌های بسیاری از جمله سبکی و مقاومت بالا، عایق صوتی و رطوبتی مناسب، سهولت نصب، قابلیت بازیافت و… هستند که آن‌ها را به یک مصالح مدرن کاربردی تبدیل کرده است. با این حال در مقایسه با سایر انواع پانل‌های پیش ساخته، پانل پلی استایرن دارای نقاط ضعفی است که در مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما