۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهخط تولید دیس کانتینیوس چیست؟

خط تولید دیس کانتینیوس چیست؟

خط تولید دیس کانتینیوس چیست؟

ساندویچ پانل‌ها به دو روش اصلی کانتینیوس (پیوسته) و دیس کانتینیوس (ناپیوسته) تولید می‌شوند. روش دیس کانتینیوس یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها در تولید ساندویچ پانل محسوب می‌شود. در ایران اکثر کارخانه‌های تولید ساندویچ پانل از روش دیس کانتینیوس یا ناپیوسته برای تولید این محصول استفاده می‌کنند. در این مقاله از پارسین گستر قصد داریم به خط تولید دیس کانتینیوس و نکات مهم پیرامون آن بپردازیم.

خط تولید دیس کانتینیوس (ناپیوسته، غیر ممتد) ساندویچ پانل

خط تولید دیس کانتینیوس در مقابل خط تولید ادامه دار یا پیوسته قرار می‌گیرد. در خط تولید دیس کانتینیوس، مراحل ساخت به صورت کاملا مستقیم و جدا از هم طراحی و انجام می‌شود. در واقع به جای این که مثل خط تولید پیوسته همه مواد اولیه از یک طرف وارد دستگاه شده و محصول نهایی از خروجی تحویل گرفته شود، مراحل به صورت تفکیک شده و جدا از هم صورت می‌گیرد و در نهایت محصول به شکل نهایی تولید می‌شود.

معمولا خط تولید دیس کانیتینیوس به شکل نیمه اتوماتیک است و با توجه به مستقل بودن هریک از مراحل ساخت پانل، این خط تولید به فضای کمتری نیاز دارد. با این حال در این روش طول برش ورق‌ها با محدودیت همراه است و کمتر از حالت کانتینیوس است.

مراحل تولید ساندویچ پانل در خط تولید دیس کانتینیوس

ساندویچ پانل‌ها برای تولید شدن در این روش، مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارند که به صورت کاملا مستقل و جدا از هم طراحی شده اند. مراحل تولید ساندویچ پانل در خط تولید غیر ممتد به این شرح است:

برش و فرم دهی

اولین مرحله از تولید ساندویچ پنل در خط تولید غیر ممتد، برش ورق‌ها است که در ابعاد و تعداد دلخواه صورت می‌گیرد. بعد از برش دادن ورق‌ها نوبت به فرم دهی آن‌ها می‌رسد. دستگاهی که در این مرحله برای فرم دهی ورق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای دو قسمت تحتانی و فوقانی است. این دستگاه طرح و فرم مورد نظر را روی ورق‌ها پیاده می‌سازد. استفاده از ساندویچ پانل با ورق‌های فرم دار در ساندویچ پانل‌های سقفی رایج است.

تزریق فوم عایق

قبل از این که ورق‌های زیر و روی پانل‌ها به هم متصل شوند، فوم عایق به صورت دستی به ورق زیرین تزریق می‌شود. دستگاه مورد استفاده برای تزریق به شکل اتوماتیک مواد پلی یورتان را با کاتالیزور مناسب به نسبت معین و بر اساس دانسیته تعیین شده ترکیب کرده و از طریق نازل‌های مخصوص به ورق زیرین تزریق می‌کند.

پرس شدن ورق

از جمله مهمترین بخش‌ها در خط تولید غیر ممتد، بخش پرس ورق‌ها است. در این قسمت، ورق‌های تحتانی و فوقانی پانل‌ها به وسیله دستگاه پرس که بیش از ۱۲ متر طول دارد، با اعمال فشار و دمای مناسب روی هم پرس می‌شوند.

خنک کاری و بسته‌بندی

زمانی که فوم پلی یورتان به ورق زیرین تزریق می‌شود برای انجام این واکنش شیمیایی دمای ورق‌ها افزایش می‌یابد، بنابراین بعد از مرحله پرس، در مرحله خنک کاری، از درجه حرارت پانل‌ها کاسته می‌شود و ساندویچ پانل‌های تولیدی آماده بسته‌بندی می‌شوند.

دستگاه بسته‌بندی

گاهی اوقات دسته‌بندی ساندویچ پانل‌ها به صورت کاملا دستی انجام می‌گیرد. اما در حجم و تعداد بالا و در خط تولیدهای بزرگتر به روش دیسکانتینیوس ممکن است از دستگاه‌های بسته‌بندی نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک برای این کار استفاده شود. معمولا تعداد مشخصی از پانل‌ها را روی پالت‌های چوبی قرار داده و دستگاه سلفن یا پلاستیک مخصوص را دور تا دور محصول کشیده و وکیوم می‌کند.

نکات مهم تولید پانل به روش دیسکانتینیوس

خط تولید دیسکانتینیوس معمولا از نیروی انسانی بیشتری برای تولید استفاده می‌کند و ممکن است دستگاه‌ها به صورت کاملا دستی، نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک باشند.

این شکل از خط تولید به فضای فیزیکی کمتری در مقایسه با خط تولید ممتد نیاز دارد اما فرآیند ساخت در این خط تولید زمان بیشتری نیاز دارد و از طرف دیگر ظرفیت تولید نیز محدود است.

با توجه به آسیب‌پذیر بودن ساندویچ پانل‌ها در خط تولید و حمل و نقل، مرحله بسته‌بندی آن‌ها بسیار مهم است و در خط تولید دیسکانتینیوس، بسته‌بندی دستی غیر اصولی ممکن است باعث آسیب دیدگی پانل‌ها شود و باید برای جلوگیری از این رخداد بسته‌بندی با ظرافت و دقت کامل انجام گیرد.

تجهیز کردن خط تولید دیسکانتینیوس هزینه کمتری نسبت به خط تولید کانتینیوس دارد. استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک در این روش تولیدی می‌تواند فرآیند تولید را سرعت ببخشد.

روش تولید ساندویچ پانل از جمله مواردی است که در قیمت نهایی پانل‌های پیش ساخته تأثیرگذار است. معمولا هزینه ساخت پانل‌ها در این خط تولید بیشتر از پانل‌های پیش ساخته در خط تولید کانتینیوس خواهد بود.

جمع‌بندی

تولید ساندویچ پانل‌ها در دو خط تولید ممتد و غیر ممتد یا کانتینیوس و دیس کانتینیوس صورت می‌گیرد. اگرچه روش تولید ساندویچ پانل در هر دو خط تولید یکسان و از استانداردهای مشابهی برخوردار است اما مواردی چون تعداد ساندویچ پانل‌های ساخته شده، هزینه تولید، زمان تولید و… در دو فرآیند ذکر شده متفاوت است.

خط تولید دیسکانتینیوس از مزایایی چون تجهیز ارزان‌تر و نیاز به فضای کمتر برخوردار است با این حال باید به مواردی چون محدودیت در تولید و همچنین نیاز به نیروی انسانی و احتمال خطا در انجام فرآیندها به صورت دستی را نیز برای این روش تولیدی در نظر داشت. در خط تولید دیسکانتینیوس یا غیر ممتد می‌توان از دستگاه‌های نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک نیز استفاده کرد. این کار سرعت و دقت تولید را افزایش داده و محصولات با کیفیت‌تری به همراه دارد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما