۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهتفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک در چیست؟

تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک در چیست؟

تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک در چیست؟

رایج‌ترین ورق‌های کاربردی در ساخت ساندویچ پانل ها، ورق‌های گالوانیزه و آلوزینک هستند. هر دوی این ورق‌ها دارای مقاومت و استحکام بالا هستند و در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیز مقاومند. با وجود این شباهت‌ها ورق آلوزینک و گالوانیزه تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. در مقالات قبلی به انواع ورق ساندویچ پانل پرداخته‌ایم و در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌های کلیدی ورق آلوزینک و گالوانیزه بپردازیم.

تفاوت آلوزینک و گالوانیزه

ورق‌های فولادی مهمترین نقش را در ساخت پنل‌های پیش ساخته دارند. از ورق‌های مختلف به عنوان پوشش عایق در این پنل‌ها استفاده می‌شود. مهمترین ایراد ورق‌های فولادی آسیب‌پذیری آن‌ها در مقابل خوردگی و اکسید شدن است. به همین دلیل هم با فرآیند ایجاد یک پوشش در سطح ورق تلاش می‌شود تا نقطه ضعف این ورق‌ها پوشانده شود.

تفاوت در آلیاژ پوششی

مهمترین تفاوتی که آلوزینک و گالوانیزه دارند در نوع ماده‌ای است که برای پوشاندن سطح این ورق‌ها از آن استفاده می‌شود. در ورق‌های گالوانیزه عموما از فلز روی به روش‌های مختلف برای پوشاندن سطح ورق استفاده می‌شود. در آلوزینک علاوه بر روی از عناصر دیگری نیز برای این کار استفاده می‌گردد. همین یک مسئله باعث ایجاد ویژگی‌های متفاوتی در این دو ورق می‌شود.

ورق‌های آلوزینک را معمولا با آلومینیوم و سیلیکون پوشش می‌دهند. عموما در پوشش آلوزینک از ۵۵ درصد آلومینیوم، ۴۳ درصد روی و حدود یک درصد سیلیکون استفاده می‌شود.

تفاوت ظاهری

یکی دیگر از موارد تفاوت ورق‌های گالوانیزه و آلوزینک تفاوت در ظاهر آن‌ها است. هر دو ورق دارای ظاهری مشابه هستند با این حال سطح ورق‌های آلوزینک نسبت به ورق‌های گالوانیزه یک دست‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسد. ضمن این که سطح ورق‌های آلوزینک معمولا رنگ می‌شود در حالی که ورق‌های گالوانیزه را بدون رنگ شدن مورد استفاده قرار می‌دهند. ورق‌های گالوانیزه ظاهری درخشان‌تر و براق‌تر دارند و به همین دلیل علیرغم خاصیت رنگ‌پذیری معمولا با ظاهر اصلی خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقاومت در برابر خوردگی

اصلی‌ترین تفاوت ورق‌های آلوزینک و گالوانیزه، مقدار مقاومت آن‌ها در برابر اکسید شدن و خوردگی است. ورق‌های آلوزنیک به دلیل پوشیده شدن با ورق آلومینیوم معمولا در برابر زنگ زدگی مقاومت مناسبی دارند. در حالت کلی مقاومت ورق‌های آلوزینک در مقایسه با ورق‌های گالوانیزه بسیار بیشتر است.

قیمت و هزینه تولید

ورق‌های آلوزینک دارای قیمت بالاتری نسبت به ورق‌های گالوانیزه هستند چرا که برای تولید آن‌ها از عناصر گران‌تری استفاده می‌شود. البته یکی دیگر از عوامل تعیین قیمت، نوع و کیفیت ورق پایه در ساخت ساندویچ پانل است که باید مورد توجه قرار گیرد.

میزان خلوص ماده پوشاننده سطح ورق و همچنین نوع آن تعیین کننده اصلی تفاوت قیمت ورق‌های گالوانیزه و آلوزینک است، به شرطی که سطح مقطع هر دو فلز یکسان در نظر گرفته شود.

ابعاد ورق

از نظر میزان ابعاد استاندارد در ورق‌های گالوانیزه و آلوزینک تفاوت‌هایی دیده می‌شود. ابعاد ورق‌های ساخته شده عموما بستگی به برند و کارخانه سازنده دارد با این حال می‌توان در نظر گرفت که ابعاد متفاوتی برای این ورق‌ها به ویژه از نظر ضخامت در نظر گرفته می‌شود. معمولا ورق‌های گالوانیزه ضخامت بیشتری نسبت به ورق‌های آلوزینک دارند. این مسئله در ورق‌هایی که با فرآیند گالوانیزه گرم تولید می‌شوند بیشتر دیده می‌شود. ضخامت ورق‌های آلوزنیک بین ۰.۴ تا ۰.۸ میلی متر است اما ضخامت ورق‌های گالوانیزه از ۰.۵ میلی متر آغاز شده و به ۲ میلی متر می‌رسد. بنابراین در حالت کلی ضخامت ورق‌های آلوزینک از ورق گالوانیزه کمتر است.

طول عمر و دوام

طول عمر، استقامت و دوام ورق‌های آلوزینک در مقایسه با ورق‌های گالوانیزه بیشتر است. استفاده از پوشش آلومینیوم، روی و سیلیکون روی ورق‌های آلوزینک مقاومت آن را در مقابل عوامل فرساینده چون زنگ زدگی و خوردگی افزایش می‌دهد و به این ترتیب طول عمر این پانل‌ها بیشتر می‌شود.

ورق‌های گالوانیزه اما دارای مقاومت کمتری هستند و در حالت کلی طول عمر کمتری هم دارند. ضمن این که گاهی اوقات دیده می‌شود پوشش گالوانیزه به مرور از سطح ورق فولادی جدا می‌شود، در ورق‌های آلوزینک پوشش سطحی چسبندگی بیشتری دارد و به راحتی از سطح جدا نمی‌شود.

جمع‌بندی

ورق‌های آلوزینک و گالوانیزه هر دو از جمله رایج‌ترین انتخاب‌ها در ساخت پانل‌های پیش ساخته محسوب می‌شوند. این ورق‌ها به لحاظ فرآیند ساخت تفاوت‌هایی دارند که عامل اصلی کسب ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها محسوب می‌شود. مهمترین تفاوت این ورق‌ها در عناصر مورد استفاده در فرآیند پوشش دهی، مقاومت و طول عمر، قیمت، ضخامت و میزان استحکام آن‌ها است. ما در این مقاله از پارسین به تفصیل در مورد تفاوت‌های این دو ورق صحبت کردیم.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما