۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهانواع پوشش‌های ساندویچ پانل و کاربرد آن‌ها

انواع پوشش‌های ساندویچ پانل و کاربرد آن‌ها

انواع پوشش‌های ساندویچ پانل و کاربرد آن‌ها

ساندویچ پانل شامل سازه‌های پیش ساخته‌ای است که با استفاده از یک هسته عایق و پوشش‌های فلزی تولید شده و توانسته است به خوبی جای مصالح سنتی را در صنعت ساخت و ساز بگیرد. ساندویچ پانل‌ها به لحاظ کاربردی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، همچنین از نظر متریال ساخت نیز می‌توان آن‌ها را به دسته‌های متنوعی تقسیم کرد. هسته‌های عایق و پوشش‌های ساندویچ پانل را می‌توان از متریال‌های گوناگونی تهیه کرد که با توجه به ویژگی و کاربرد انتخاب می‌شوند. در این مقاله از پارسین گستر قصد داریم به انواع پوشش‌های ساندویچ پانل و کاربرد آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع پوشش ساندویچ پانل

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، ساندویچ پانل شامل یک هسته عایق از جنس فوم و پوشش‌های فلزی است که در دو طرف فوم عایق قرار می‌گیرند. هم فوم‌های عایق و هم پوشش آن‌ها را می‌توان از جنس‌های مختلفی تولید کرد. استفاده از هر متریال خاص در ساخت ساندویچ پانل با توجه به ویژگی‌هایی که دارد کاربرد آن را تعیین می‌کند. انواع پوشش ساندویچ پانل عبارتند از:

پوشش آلوزینک

یکی از رایج‌ترین ورق‌های فلزی که برای ساخت ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق آلوزینک است. آلوزینک به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارد یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پوشش ساندویچ پانل محسوب می‌شود. آلوزینک نوعی ورق متشکل از آلیاژ روی، آلومینیوم و سیلیکون است.

پانل‌های ساخته شده از آلوزینک مقاومت بسیار بالایی در مقابل رطوبت دارند و به همین دلیل در ساختمان‌هایی که در مناطق شرجی ساخته می‌شوند از پانل‌های آلوزینک برای عایق‌بندی سقف‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از ساندویچ پانل آلوزینک به عنوان پانل دیواری نیز استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های این نوع پانل مقاومت بالا در محیط‌های اسیدی و شیمیایی است. به همین دلیل بیشترین کاربرد پانل‌های آلوزینک در کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی و یا محیط‌های شرجی و سرشار از رطوبت است.

پوشش فلاشینگ

یکی از پوشش‌های رایج در ساخت ساندویچ پانل‌های سقفی، ورق‌های فلاشینگ است. ویژگی‌هایی چون ضد آب و ضد اسید بودن، این نوع پانل‌ها را به یک انتخاب عالی برای محیط‌های صنعتی تبدیل می‌کند. ضمن این که این پانل‌ها به عنوان درزگیر و آب بند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پوشش دامپا

از ورق‌های دامپا در انواع ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری استفاده می‌شود. این پانل‌ها دارای دو نوع خود رنگ و رنگ شده هستند. پانل‌های پیش ساخته دامپا از تنوع طرح و رنگ بالایی برخوردار هستند و بیشتر به عنوان پانل‌های پیش ساخته دیواری و سقفی در محیط‌های مسکونی و تجاری در بخش داخلی ساختمان کاربرد دارند.

پوشش شادولاین

ورق‌های شادولاین را بیشتر در تولید ساندویچ پانل‌های سقفی به کار می‌برند. مهمترین ویژگی این نوع پانل‌ها طول عمر بالا، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی است. استفاده از این نوع پوشش بیشتر در پانل‌های سقفی دیده می‌شود و یک گزینه عالی برای سقف‌های شیروانی در محیط‌های مرطوب محسوب می‌شود.

پوشش آلومینیوم

از دیگر پوشش‌های ساندویچ پانل‌ها می‌توان به پوشش آلومینیوم اشاره کرد. روکش‌های آلومینیوم بسیار سبک و مقرون به صرفه هستند. پانل‌های ساخته شده از این ورق در ضخامت‌های بسیار کم ساخته می‌شوند و خاصیت رنگ‌پذیری بالای آلومینیوم باعث می‌شود که زیبایی خاصی را در پانل‌های آلومینیومی شاهد باشیم. به دلیل خواصی چون مقاومت بالا در مقابل رطوبت از روکش‌های آلومینیومی بیشتر در پانل‌های سقفی استفاده می‌شود.

پوشش گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه بیشترین کاربرد را در تولید ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی دارند. منظور از گالوانیزه روکش‌های فولادی است که با یک لایه روی پوشانده شده‌اند. این روکش‌ها خواصی چون مقاومت در مقابل رطوبت و خط و خش را دارا هستند. طول عمر پانل‌های گالوانیزه بالا است و به راحتی دچار خوردگی یا پوسیدگی نمی‌شوند. از این ساندویچ پانل‌ها به عنوان ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی در ساخت انواع ساختمان و همچنین کلین روم استفاده می‌شود.

پوشش ترکیبی

یکی دیگر از انواع پوشش‌های ساندویچ پانل، ترکیبی از پوشش‌های یاد شده است. رایج‌ترین ترکیب پوششی در ساخت پانل‌های پیش ساخته ترکیب ورق گالوانیزه و آلوزینک است که از هر کدام در یک روی فوم عایق استفاده می‌شود. این ترکیب را پرطرفدارترین پوشش برای ساندویچ پانل مینامند.

مقاومت بالا در مقابل شرایط محیطی چون باد و تابش نور خورشید، مقاومت در برابر رطوبت، استحکام بالا در مقابل فشار، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و اسیدی و… از جمله ویژگی‌های بارز این پانل‌ها است که استفاده از آن‌ها را به عنوان پانل‌های پیش ساخته دیواری و سقفی مناسب می‌سازد.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌ها با توجه به متریالی که برای ساخت آن‌ها به کار برده می‌شود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از نظر ویژگی‌ها و کاربرد متفاوت هستند. انتخاب پوشش ساندویچ پانل‌های پیش ساخته علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربرد متنوع یکی از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت انواع ساندویچ پانل محسوب می‌شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما