۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهساندویچ پانل کلین رومی چیست؟

ساندویچ پانل کلین رومی چیست؟

ساندویچ پانل کلین رومی چیست؟

ساندویچ پانل نوعی مصالح ساخت سازه به شیوه‌ای مدرن است که از مزایای آن می‌توان به سبکی، نصب آسان، هزینه‌های کم و صرفه‌جویی در انرژی اشاره کرد. ساندویچ پانل انواع مختلفی دارد که ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق پاک یکی از مشهورترین آن‌ها است. ما در این مقاله قصد داریم به ساندویچ پانل کلین روم و نکات مربوط به آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

منظور از ساندویچ پنل کلین روم چیست؟

منظور از کلین روم (Clean Room) یا اتاق پاک، فضایی است که از نظر بهداشتی بسیار تمیز محسوب می‌شود و غلظت ذرات معلق در هوا در این اتاق در حد میکرون و کمتر است. یکی از بهترین مصالح برای ساخت چنین اتاق‌هایی که بیشتر در زمینه‌های آزمایشگاهی و بیمارستانی کاربرد دارند ساندویچ پانل است. به ساندویچ پانل‌های مخصوصی که برای ساخت کلین روم به کار گرفته می‌شود، ساندویچ پانل کلین رومی گفته می‌شود.

یکی از مهمترین مشکلات پیرامون نوآوری و تولید، وجود ذرات معلق در هوا بود که بسیاری از تناسبات و نتایج کار‌های تحقیقاتی و تولیدی را با اختلال مواجه می‌کرد. دانشمندان تلاش کردند با درزبندی و عایق‌بندی محیط این مشکل را برطرف کنند، آن‌ها اتاق‌هایی ساختند که غلظت آلاینده‌ها در آن حدود ۲۵ میکرون بود و با نام اتاق سپید (White Room) شناخته می‌شدند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این میزان از آلایندگی نیز مشکل ساز بود. تقریباً در سال‌های آغازین دهه ۷۰ میلادی فضایی ساخته شد که غلظت آلاینده در آن بسیار کم بود و واژه “کلین روم” نیز به همین منظور برای این فضا در نظر گرفته شد. در دهه ۹۰ میلادی با پیشرفت فناوری، به کمک ساندویچ پانل‌ها، کلین روم‌هایی ساخته شد که حتی ذرات با قطر پنج صدم میکرون نیز در آن وجود نداشتند.

ساندویچ پانل کلین رومی چه کاربردی دارد؟

همانطور که از نامش پیدا است این ساندویچ پانل‌ها عموماً برای ساخت اتاق‌هایی با کاربرد‌های علمی و آزمایشگاهی کاربرد دارند. به طور مثال در داروسازی، بیمارستان‌ها، محیط‌های پزشکی و…. مهمترین کاربرد‌هایی که برای این ساندویچ پانل‌های کلین رومی می‌توان نام برد، ساخت اتاق‌های کلین روم با کاربرد‌های زیر است:

  • ساخت اتاق ریکاوری
  • ساخت اتاق نوزدان در بیمارستان
  • ساخت اتاق بیماران خاص
  • ساخت اتاق جراحی
  • ساخت اتاق‌های تولیدی در صنایع داروسازی
  • کاربرد بسیار در صنعت هوایی از جمله استفاده در سیستم ناوبری، اورهال قطعات حساس و دقیق
  • استفاده در صنایع الکترونیک
  • استفاده در صنعت نیمه هادی
  • استفاده در صنایع ابزار دقیق
  • استفاده در صنایع اپتیک و تولید لیزر
  • استفاده در صنایع نفت و پتروشیمی
  • استفاده در صنایع غذایی و بهداشتی

ویژگی‌های ساندویچ پانل کلین رومی

ساندویچ پانل‌های اتاق پاک دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را از سایر ساندویچ پانل‌ها متمایز می‌سازد. ما در این بخش به بررسی مهمترین ویژگی‌های این نوع ساندویچ پانل می‌پردازیم.

ویژگی‌های ظاهری

ساندویچ پانل‌های کلین رومی باید دارای دو روی کاملاً صاف عاری از هرگونه فرم، شیار یا انحنا باشند که عموماً در رنگ‌های روشن تولید می‌شوند. دلیل این ویژگی عاری بودن این ساندویچ پانل‌ها از هر نوع آلودگی (میکروب، قارچ و ویروس) است. جنس ساندویچ پانل کلین رومی نیز عموماً آلوزینک و گالوانیزه با عایق پلی اورتان است. این ویژگی کمک می‌کند که اتاق تمیز به محیطی کاملاً استرلیزه تبدیل شده و مناسب برای استفاده در بیمارستان‌ها، کارخانجات داروسازی، صنایع الکترونیک و میکرو الکترونیک، صنایع غذایی، بهداشتی و… باشد.

محل اتصال ساندویچ پانل‌های کلین رومی به شکلی طراحی می‌شود که همپوشانی خوبی ارائه می‌کند و از نفوذ آلودگی به محیط داخلی جلوگیری می‌نماید. در نصب این ساندویچ پانل‌ها از هیچ پیچ و مهره‌ای استفاده نمی‌شود. این ساندویچ پانل‌ها دارای فاق و زبانه هستند و در زمان اتصال در هم قفل می‌شوند. سپس محل اتصاص با ابزار خاصی کاملاً مهر و موم و غیر قابل نفوذ می‌گردد.

جنس ساندویچ پانل کلین رومی

ساندویچ پانل اتاق پاک با لایه میانی از جنس پلی اورتان ساخته می‌شود. این ماده نوعی فوم عایق است که در آن همه خلل و فرج‌ها بسته شده و به نوعی عایق حرارتی نیز محسوب می‌شود. به همین دلیل است که ساندویچ پانل‌های کلین رومی قابلیت تحمل دمای ۱۰۰ الی ۱۱۰ درجه سانتی گراد را نیز دارا است. ساندویچ پانل کلین روم دارای سه لایه است که معمولاً برای لایه بیرونی و داخلی از ورق‌های فلزی و در لایه میانی از فوم پلی اورتان استفاده می‌شود. همچنین دانسیته فوم پلی اورتان در ساندویچ پانل‌های کلین رومی ۳۸ الی ۴۲ کیلوگرم بر مترمکعب است.

ابعاد و ضخامت ساندویچ پانل اتاق پاک

در حالت استاندارد ضخامت این ساندویچ پانل‌ها غالبا ۴ الی ۱۵ سانتی‌متر است که بر اساس سفارش مشتری ساخته می‌شوند. طول و ابعاد ساندویچ پانل نیز با توجه به سفارش مشتری قابل تغییر است.

وزن ساندویچ پانل رومی

پانل‌های کلین روم عموماً وزن بسیار سبکی دارند. در حالت استاندارد وزن این ساندویچ پانل‌ها ۱۲ تا ۳۰ کیلوگرم بر متر مربع است.

تجهیزات مورد نظر برای ساخت کلین روم

در این اتاق‌ها میزان گرد و غبار و میکروب‌ها، ذرات معلق و بخارات شیمیایی و هرگونه آلاینده دیگری در سطح بسیار پایین و کنترل شده نگه داشته می‌شود. معمولاً برای دستیابی به این هدف در اتاق‌های ساخته شده از ساندویچ پانل کلین رومی از هواساز، فیلتر یونیت، فیلتر باکس و سایر تجهیزات مخصوص اتاق تمیز استفاده می‌شود. نوع ساخت اتاق‌های پاک و تجهیزاتی که در آن‌ها قرار می‌گیرد، بستگی به کاربرد آن‌ها در صنعت مورد نظر خواهد داشت.

برای ساخت اتاق پاک از ساندویچ پانل‌های گالوانیزه و آلوزینک صاف برای دیوار‌ها و از ساندویچ پانل‌ سقفی برای سقف استفاده می‌شود. معمولاً برای کف این اتاق‌ها نیز از PVC و رزین استفاده می‌شود. استفاده از شیشه‌های دوجداره، پروفایل‌های گرد و اتصالات زاویه دار مخصوص در کنار ساندویچ پانل‌های کلین رومی، یک اتاق پاک با توجه به کاربرد مورد نظر تجهیز شده و شروع به کار می‌کند.

انواع ساندویچ پانل کلین روم

ساندویچ پانل‌های اتاق پاک معمولاً در دو نوع ساندویچ پانل‌ دیواری و سقفی تولید می‌شوند. به این ترتیب در ساخت اتاق‌های تمیز می‌توان از این ساندویچ پانل‌ها با ویژگی‌های خاص، در سطوح جانبی و سقف اتاق استفاده کرد.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل کلین رومی

استفاده از این ساندویچ پانل‌ها برای ساخت اتاق تمیز با مزایای بسیاری همراه است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مقاومت بالا در مقابل آتش سوزی
  • نصب سریع و آسان
  • عایق‌بندی مناسب
  • ضد نفوذ رطوبت، حشرات، رشد قارچ و…
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه ساخت
  • قابل تعمیر و بازسازی
  • دوستدار محیط زیست

قیمت ساندویچ پانل کلین روم

قیمت ساندویچ پانل‌های اتاق پاک به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین عامل تعیین قیمت این نوع ساندویچ پانل‌ها، قیمت مواد اولیه تولید آن است. نوسانات شدید بازار باعث می‌شود که نتوان قیمت مشخصی برای این محصول در نظر داشت و همه چیز با توجه به شرایط در زمان تولید ساندویچ پانل کلین روم مشخص می‌شود.

نوع پروفایل، جنس ورق‌های به کاربرده شده در ساخت، ضخامت ورق‌ها، رنگ ورق‌ها، ضخامت عایق، میزان دانسیته عایق و متراژ تولید از جمله فاکتور‌هایی هستند که در قیمت نهایی ساندویچ پانل‌های کلین رومی تأثیرگذارند.

جمع‌بندی

یکی از شناخته شده‌ترین انواع ساندویچ پانل، ساندویچ پانل‌های کلین رومی هستند که برای ساخت اتاق‌های استرلیزه و عایق از آن‌ها استفاده می‌شود. این اتاق‌های پاک کاربرد ویژه‌ای در صنایعی چون ساخت و تولید هواپیما، صنایع پتروشیمی، داروسازی، پزشکی، صنایع غذایی و بهداشتی و… دارند. با توجه به ویژگی‌هایی که برای ساندویچ پانل‌های کلین رومی بیان شد، این محصول بهترین انتخاب برای ساخت چنین اتاق‌هایی است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما