۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهتفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن چیست؟

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن چیست؟

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن چیست؟

ساندویچ پانل‌های پلی یورتان و پلی استایرن دو نوع از رایج‌ترین ساندویچ پانل‌ها هستند که در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساندویچ پانل‌ها از دو صفحه فلزی و یک فوم عایق تشکیل می‌شوند. پلی یورتان و پلی استایرن دو ماده اولیه است که به عنوان هسته عایق در ساخت ساندویچ پانل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هریک از این مواد اولیه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که کاربرد ساندویچ پانل‌ها را رقم می‌زند. پیش از این در مقالات پارسین گستر به معرفی ساندویچ پانل پلی یورتان و ساندویچ پانل پلی استایرن پرداخته‌ایم. در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌های میان ساندویچ پانل‌های پلی یورتان و پلی استایرن می‌پردازیم.

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

هسته عایق یکی از مهمترین اجزای ساندویچ پانل است که ویژگی‌های خاصی را برای آن به همراه دارد. همانطور که اشاره کردیم پلی استایرن و پلی یورتان دو انتخاب رایج به عنوان هسته عایق در ساخت ساندویچ پانل‌ها محسوب می‌شوند. برای این که تفاوت ساندویچ پانل‌های ساخته شده توسط هریک از این مواد را بدانید ویژگی ساندویچ پانل‌های ساخته شده از این مواد را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

ویژگی ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پانل پلی یورتان، به ساندویچ پانل‌هایی گفته می‌شود که از فوم پلی یورتان به عنوان هسته عایق در آن‌ها استفاده شده است. این ساندویچ پانل‌ها بسیار سبک بوده و دارای ویژگی‌های دیگری چون مقاومت بالا در برابر نفوذ رطوبت، آب، مواد شیمیایی و همچنین عایق مناسب حرارت بالا و ضد حریق هستند. در واقع خاصیت ضد حریق و نسوز بودن فوم پلی یورتان در مقابل دیگر فوم‌های به کار رفته به عنوان عایق در ساندویچ پانل بیشتر است.

ساندویچ پانل‌های ساخته شده از فوم پلی یورتان دارای تنوع بالایی از نظر رنگ و سایز تولید هستند که هر نوع سلیقه‌ای را به خوبی پوشش می‌دهد. ضمن این که به واسطه ویژگی‌های ممتازی که داراست کاربردهای گسترده‌تری نیز دارد.

ویژگی ساندویچ پانل پلی استایرن

منظور از پلی استایرن همان یونولیت است. فوم پلی استایرن یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین فوم‌های عایق در ساخت ساندویچ پانل محسوب می‌شود. ساندویچ پانل‌های ساخته شده از این فوم در ساخت انواع سازه‌ها و به شکل پانل‌های دیواری و سقفی کاربرد دارند. ساندویچ پانل‌های پلی استایرن کاملا سازگار با محیط زیست هستند و در سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی (یونولیت) در بازار موجود است. این ساندویچ پانل‌ها بسیار سبک هستند و نسبت به سایر پانل‌های پیش ساخته وزن کمتری دارند. ساندویچ پانل‌های پلی استایرن عایق خوبی برای حرارت و نفوذ آب محسوب می‌شوند. اما این پانل‌ها در مقابل حریق و حرارت بالا بسیار آسیب‌پذیر بوده و فوم عایق در حرارت بالا ذوب می‌شود.

اصلی‌ترین تفاوت‌های ساندویچ پانل‌های پلی یورتان و پلی استایرن

این ساندویچ پانل‌ها از بسیاری جهات از جمله سبکی وزن، استفاده به عنوان پانل‌های دیواری و سقفی و عایق‌بندی رطوبت و گرما مشابه هستند اما اصلی‌ترین تفاوت این پانل‌ها را می‌توان در موارد زیر یافت.

نوع و مقدار عایق‌بندی

معمولا فوم‌های عایق پانل‌های پیش ساخته با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارند انتخاب می‌شوند. از نظر عایق‌بندی صوتی و حرارتی فوم‌های پلی یورتان برتری قابل توجهی نسبت به فوم‌های پلی استایرن دارند. بنابراین اگر به دنبال عایق‌بندی بهتر و بیشتری هستید باید ساندویچ پانل‌های پلی یورتان را انتخاب کنید. از نظر عایق‌بندی رطوبتی نیز فوم پلی یورتان اندکی بهتر از فوم پلی استایرن عمل می‌کند. بنابراین در حالت کلی خواص عایق‌بندی پلی یورتان به مراتب بیش از پلی استایرن است.

استحکام و دوام

نکته مهم بعدی در انتخاب عایق‌ها استحکام و دوام آن‌ها است. در این مورد باید اشاره کنیم که فوم‌های پلی یورتان مقاومت و استحکام بیشتری در مقابل ضربه، فشار و نفوذ آلودگی‌ها از جمله قارچ و باکتری دارند.

مقاومت در مقابل حرارت و شعله

از جمله مهمترین ویژگی‌هایی که در ساندویچ پانل‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد مقاومت آن‌ها در مقابل گرما، حرارت و شعله است. ساندویچ پانل‌های ساخته شده از فوم پلی یورتان ضد حریق یا نسوز محسوب می‌شوند. ساندویچ پانل‌های پلی استایرن نیز در صورتی که ضخامت بالایی داشته باشند مقاومت مناسبی خواهند داشت. با این وجود پلی استایرن در مقابل دمای بالا و شعله مستقیم آسیب‌پذیر بوده و در صورت مجاورت با آتش در زمان طولانی ذوب می‌شود.

همچنین فوم‌های پلی یورتان در زمان حریق و سوختن گاز سمی تولید نمی‌کنند که همین مسئله ایمنی بیشتر پانل‌های ساخته شده از آن را به همراه دارد. در مورد سوله ها و سازه هایی که ریسک آتش سوزی در آنها بالا است بهتر است از ساندویچ پانل های پلی یورتان استفاده شود.

قیمت

ساندویچ پانل‌های پلی یورتان به لحاظ ویژگی‌ها و کاربرد برتری قابل توجهی نسبت به ساندویچ پانل‌های پلی استایرن دارند و به همین دلیل گران‌تر هستند. با این حال مواردی چون سبک بودن، ارزان بودن، سهولت حمل و نقل، نصب و قابلیت بازیافت سبب می‌شود که ساندویچ پانل‌های پلی استایرن محبوب‌تر بوده و طرفداران بیشتری داشته باشد. بنابراین اگر به دنبال گزینه های ارزان تر هستید و سازه ای که قرار است ساخته شود از نظر حریق و آتش سوزی ریسک بالایی ندارد بهترین گزینه ساندویچ پانل پلی استایرن خواهد بود.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌های پلی استایرن و پلی یورتان دو مدل از پرکاربردترین ساندویچ پانل‌ها هستند که به لحاظ ویژگی‌ها و استانداردهای تولید و کاربرد با هم تفاوت‌های قابل توجهی دارند. ما در این مقاله به تفاوت‌های عمده بین ساندویچ پانل‌های پلی استایرن و پلی یورتان پرداختیم.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما