۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهمزایا و معایب استفاده از ساندویچ پانل

مزایا و معایب استفاده از ساندویچ پانل

مزایا و معایب استفاده از ساندویچ پانل

استفاده از ساندویچ پانل‌ها امروه تقریبا در تمام ساخت و سازها دیده می‌شود، به نظر می‌رسد به زودی ساندویچ پانل جای مصالح سنتی را در صنعت و ساخت و ساز و عمران می‌گیرد. ویژگی‌های منحصر به فردی که این محصول ارائه می‌کند نشان داده است رقیب بزرگی برای مصالح سنتی به شمار می‌رود و جایگزین خوبی برای آن محسوب می‌شود. آیا استفاده از این محصولات دارای معایبی نیز هست؟ چه ویژگی‌هایی سبب می‌شود که استفاده از ساندویچ پانل‌ها رواج پیدا کند؟ ما در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ داده و به مزایا و معایب ساندویچ پانل‌ها بپردازیم.

مزایا و معایب ساندویچ پانل

استفاده از ساندویچ پانل‌ها به جای مصالح سنتی روز به روز در حال افزایش است و این محصول به خوبی جای خود را در ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی و ساختمانی یافته است. ساندویچ پانل انواع مختلفی دارد و به دلیل ویژگی‌هایی چون سبک و ارزان بودن نسبت به مصالح سنتی مورد توجه قرار دارد، اما باید بدانید که این محصولات مزایایی به مراتب بیشتر از این دارند. در ادامه با مزایا و معایب ساندویچ پانل‌ها آشنا خواهید شد.

مزایای ساندویچ پانل

مزایا شامل مشخصات و ویژگی‌هایی می‌شود که شما را برای استفاده از این محصول ترغیب می‌سازد. مهمترین مزایایی که برای استفاده از انواع ساندویچ پانل در سازه‌ها می‌توان نام برد عبارتند از:

وزن سبک

شاید بتوان اولین و مهمترین مزیت ساندویچ پانل‌ها را وزن بسیار سبک آنها در مقایسه با مصالح سنتی دانست. امروزه سبک بودن سازه‌هایی از مهمترین اهداف معماری و ساختمان سازی است، در تولید ساندویچ پانل‌ها از مواد و ترکیبات بسیار سبکی استفاده می‌شود و به همین دلیل این مصالح مدرن و پیشرفته بسیار سبک بوده و در نهایت سازه ای سبک تر از شکل سنتی ارائه می‌کنند، به طوری که یک دیوار ساخته شده از ساندویچ پانل نسبت به دیوارهای سنتی ساخته شده با آجر و سیمان تا 50 برابر سبک تر است.

استحکام و دوام بالا

با وجود سبکی بسیار، این پانل‌ها به خوبی در مقابل فشار مقاومت دارند که این مسئله در مورد ساخت دیوار و سقف با ساندویچ پانل از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در مناطق زلزله خیز و پر خطر استفاده از چنین محصولاتی می‌تواند ایمنی ساختمان را به خوبی تأمین کند.

ایمنی بالا

ساندویچ پانل‌ها در مقایسه با مصالح سنتی، از ایمنی بیشتری در  سازه برخوردار هستند. همانطور که گفته شد در مناطق زلزله خیز و پرخطر، زمان حریق، عوامل محیطی چون طوفان و … این سازه‌ها به رغم سبکی از ایمنی مناسبی برخوردار هستند. ضمن این که ساندویچ پانل‌ها در مقابل مواد شیمیایی و حرارت نیز عایق خوبی محسوب می‌شوند.

مقاومت بالا در برابر خوردگی

یکی دیگر از مهمترین مزایای ساندویچ پانل که می‌توان به آن اشاره داشت، مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است.  دیوارهای بتنی، آجری و … در برابر عواملی چون رطوبت هوا، نفوذ آب و مواد شیمیایی دچار خوردگی می‌شوند اما در ساندویچ پانل‌ها چنین شرایطی هرگز ایجاد نمی‌شود. حتی پانل‌ها در مقایسه با پارتیشن‌های چوبی در رطوبت بالا از عمر بیشتری برخوردار هستند.

نصب سریع و آسان

یکی از عمده ترین دلایل انتخاب ساندویچ پانل‌ها به عنوان مصالح کاربردی، نصب سریع و راحت آنها در مقایسه با مصالح سنتی است. به این ترتیب پروژه‌های ساختمانی در مدت زمان کمتر و با صرف انرژی و هزینه‌های کمتری تکمیل می‌شوند. با این حال نصب ساندویچ پانل باید توسط متخصصین با تجربه و مهارت کافی انجام گیرد.

سازگاری با محیط زیست

یکی از مهمترین دغدغه‌های سال‌های اخیر، همواره محیط زیست بوده است. ساندویچ پانل با توجه به شکل ساختاری و شرایط تعمیر و نگهداری که دارد یکی از مصالح کاملا سازگار با محیط زیست است که برای انواع شرایط آب و هوایی قابل استفاده است. این محصول قابلیت بازیافت دارد و با اندکی تعمیرات و گاهی حتی بدون نیاز به آن در مکان‌های دیگر قابل استفاده است.

ضد حریق بودن

همانطور که اشاره کردیم ساندویچ پانل‌ها محصولاتی هستند که از خاصیت عایق بودن برخوردارند. در کنار ضریب انتقال حرارت، ساندویچ پانل یک عایق ضد حریق مورد اطمینان محسوب می‌شود. بنابراین استفاده از آن در سازه‌ها می‌تواند خطر آتش سوزی و خسارات ناشی از آن را به خوبی مرتفع سازد.

صرفه جویی در هزینه و انرژی

خاصیت عایق بودن ساندویچ پانل‌ها سبب می‌شود که این مصالح مدرن در برابر حرارت، صدا و رطوبت عایق مناسبی باشند. به این ترتیب به راحتی در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود، ضمن این که شرایط نگهداری آسانی دارد که باعث می‌شود در طولانی مدت استفاده از آن با صرف هزینه کمتری صورت پذیرد.

استریل و بهداشتی بودن

ساندویچ پانل‌ها به گونه ای طراحی شده اند که اتصال آنها به هم بدون نیاز به واسطه انجام می‌گیرد. در طراحی ساندویچ پانل از برآمدگی و فرو رفتگی‌های استفاده شده است که در زمان نصب به خوبی در هم چفت شده و همپوشانی مناسبی ایجاد می‌کنند. به این ترتیب ضمن استحکام بیشتر راه نفوذ هر نوع آلاینده ای به داخل سازه بسته می‌شود. به همین دلیل است که در صنایع بهداشتی، پزشکی و غذایی از این ساندویچ پانل‌ها بسیار استفاه می‌شود. ضمن این که این محصولات قابلیت شستشو و گندزدایی نیز دارند و در صورت نیاز می‌توان شرایط بهداشتی و استریل را به خوبی در مورد این سازه‌ها اجرا کرد.

تا اینجا درباره مزایای ساندویچ پانل صحبت کردیم، در ادامه به برخی از معایب ساندویچ پانل خواهیم پرداخت.

 معایب ساندویچ پانل

این مصالح مدرن با وجود داشتن مزایای فوق العاده قابل توجه، دارای معایبی نیز هستند. مهمترین نکاتی که به عنوان معایب استفاده از ساندویچ پانل می‌توان به آنها اشاره کرد عبارتند از:

  • ساندویچ پانل‌هایی که در ساخت آنها از پشم معدنی به عنوان عایق استفاده می‌شود، ضریب انتقال حرارت بالاتری نسبت به مصالح سنتی و دیگر انواع ساندویچ پانل دارند.
  • در برخی از انواع ساندویچ پانل، تفاوت دمای درون و بیرون ساختمان باعث جدا شدن فوم از ورق فلزی می‌شود.
  • در مقایسه با مصالح سنتی هزینه حمل بالاتری دارند چرا که عموما این محصولات حجم بیشتری را اشغال می‌کنند.
  • گاهی به واسطه نوع اسمبل کردن ساندویچ پانل‌ها امکان ایجاد یک عایق یکپارچه در سازه وجود ندارد.
  • نصب و اجرای سازه با ساندویچ پانل یک کار نیازمند تخصص و مهارت بالا است، به ویژه شکل چیدمان و نحوه اسمبل آنها باید با دقت و مهارت بالا انجام گیرد. بنابراین گاهی نصب این محصولات با هزینه بالا همراه خواهد بود.

جمع بندی

ساندویچ پانل‌ها محصولات کاربردی هستند که در سال‌های اخیر به خوبی جایگاه خود را در ساخت و ساز یافته اند. برخورداری از مزایای بسیاری چون سبک و بادوام بودن، ضد حریق، عایق رطوبت و صدا، امکان استفاده مجدد، هزینه‌های نگهداری پایین، نصب آسان و … این محصولات در مقایسه با مصالح سنتی مقرون به صرفه تر و کاربردی تر به نظر می‌رسند. اما وجود معایبی که به آنها اشاره کردیم نیز استفاده از آنها را در همه انواع بنا، امکان پذیر نمی‌سازد و نیاز است که قبل از استفاده از ساندویچ پانل به عنوان مصالح اصلی به خوبی در مورد آن و شرایط سازه بررسی‌های تحقیقاتی انجام گیرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما