۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهساندویچ پانل ضد حریق چیست؟

ساندویچ پانل ضد حریق چیست؟

ساندویچ پانل ضد حریق چیست؟

یکی از خسارت بارترین حوادث در محیط‌های مختلف، خسارات ناشی از آتش سوزی است بنابراین استفاده از مصالحی که بتواند چنین خسارت‌هایی را به حداقل برساند از اهمیت بالایی برخوردار است. ساندویچ پانل ضد حریق یک انتخاب مطمئن و ایمن در چنین شرایطی محسوب می‌شود. این پانل‌ها ساختاری مشابه سایر ساندویچ پانل‌ها دارند، تنها تفاوت آن‌ها با سایرین استفاده از پشم سنگ به عنوان فوم عایق در هسته مرکزی است که این سازه‌ها را در مقابل گرما و حرارت ناشی از آتش سوزی مقاوم ساخته و خاصیت ضد حریقی دارند. با ما همراه باشید تا ساندویچ پانل‌های ضد حریق را بیشتر بشناسید.

ساندویچ پانل غیر قابل اشتعال چیست؟

ساندویچ پانل غیر قابل اشتعال همانند سایر پانل‌های پیش ساخته از یک بخش عایق و دو پوشش بیرونی تشکیل می‌شوند. مهمترین تفاوت این پانل‌های پیش ساخته با سایرین انتخاب فوم عایق آن است. در ساندویچ پانل‌های ضد حریق، فوم عایق از نوع پشم سنگ انتخاب می‌شود. این فوم‌ها در مقابل حرارت و شعله مستقیم بسیار مقاوم هستند و به نوعی نسوز و ضد حریق محسوب می‌شوند.

گاهی در ساخت این پانل‌ها از فوم پلی یورتان استفاده می‌شود، این فوم نیز از مقاومت بالایی در مقابل حرارت و گرمای مستقیم برخوردار است با این حال برای افزایش این ویژگی معمولا از فرآیندهایی استفاده می‌شود که فوم پلی یورتان را به مواد کندسوز و مقاوم در مقابل شعله مستقیم تبدیل کند. ترکیب مواد پلی یورتان با ترکیبات هالوژنه، اصلی‌ترین فرآیندی است که برای دستیابی به این ویژگی استفاده می‌شود. استفاده از چنین پانل‌هایی در ساختمان سبب می‌شود که زمان مقاومت سازه در برابر حرارت و شعله مستقیم افزایش یافته و در نهایت خسارات ناشی از حریق و آتش سوزی کاهش یابد.

کاربرد ساندویچ پانل‌های ضد حریق

از ساندویچ پانل‌های ضد حریق در پروژه‌های خاص و صنعتی استفاده می‌شود. ساخت گرمخانه ها، ساخت کوره‌های صنعتی و استفاده از پانل‌های ضد حریق در ساخت سوله‌هایی که امکان آتش سوزی و حریق در آن‌ها بالا است،  مهمترین کاربرد این نوع پانل‌ها محسوب می‌شود. مقاومت چنین ساندویچ پانل‌هایی تا بیش از ۲ هزار درجه سانتی گراد نیز می‌رسد.

با توجه به ویژگی‌هایی که برای این ساندویچ پانل‌ها وجود دارد می‌توان گفت که امکان استفاده از چنین محصولی در همه سازه‌ها وجود دارد و ضریب ایمنی سازه را در مقابل حریق افزایش می‌دهد. مهمترین کاربردی که برای این پانل‌ها می‌توان در نظر داشت استفاده از آن‌ها در ساختمان‌های تجاری، اداری، مدارس، سالن‌های ورزشی، سوله‌های کارگاهی، انبارها، بیمارستان‌ها و کارخانجات صنعتی با احتمال خطر آتش سوزی بالا است.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌های ضد حریق

این پانل‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند از جمله بهترین پانل‌های پیش ساخته برای پوشش دیوار و سقف محسوب می‌شوند. مهمترین مزایایی که در به کار بردن چنین محصولاتی می‌توان نام برد عبارتند از:

  • مقاومت در برابر دمای بالا تا ۲ هزار درجه سانتی گراد
  • مقاومت در مقابل شعله مستقیم و در نتیجه کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی
  • عدم گسترش آتش سوزی به دلیل مقاومت بالای پانل‌ها در برابر شعله مستقیم
  • عایق‌های آلی و EPS خیلی زودتر مشتعل می‌شوند این در حالی است که دانسیته ضد آتش این ساندویچ پانل‌ها ۴۸ کیلوگرم برمتر مربع است.
  • این پانل‌ها نه تنها عایق ضد حرارت و حریق محسوب می‌شوند بلکه عایق مناسبی برای صوت نیز به حساب می‌آیند.
  • ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین و کاهش هدر رفت انرژی
  • سبک و در عین حال مقاوم
  • بالا بردن سطح ایمنی سازه

انواع ساندویچ پانل‌های ضد حریق

ساندویچ پانل‌های ضد حریق در کلاس‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که به طبقه دیرسوز، کند سوز و نسوز معرف هستند. در ادامه با هریک از این کلاس‌ها و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم:

ساندویچ پانل B۲

این پانل‌های ضد حریق از مقاومت بالایی در مقابل آتش برخوردار هستند و از انتشار و گسترش حریق پیشگیری می‌کنند. چنین پانل‌هایی در ایران تولید نمی‌شود و عموما به صورت وارداتی در بازار موجود هستند. فوم پلی یورتان این پانل‌ها از مواد نفتی ساخته شده و فرآیند ساخت آن نیز بسیار پیچیده و دشوار است.

ساندویچ پانل B۱

این نوع پانل‌ها با نام ساندویچ پانل‌های خود خاموش شونده شناخته می‌شوند و از مقاومت خوبی در مقابل شعله‌های مستقیم آتش برخوردار هستند. این سازه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت وجود شعله‌های آتش خیلی زود و به شکل خود به خود خاموش می‌شوند و به این ترتیب از گسترش آتش جلوگیری می‌کنند.

ساندویچ پانل با کلاس A۱

در ساخت این پانل‌ها از مواد ضد حریق و نسوز استفاده می‌شود به همین دلیل هم از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و تا زمانی که به نقطه ذوب نرسند نمی‌سوزند.

ساندویچ پانل PIR

PRI اختصار پلی آیزوساینوریت است. PRI خواص ویژه‌ای دارد که مهمترین آن‌ها مقاومت بالا در برابر شعله مستقیم است. این نوع ساندویچ پانل ضد حریق در حد فاصل بین دو کلاس B۱ وB۲ قرار می‌گیرد که نه به شکل کامل نسوز نه خود خاموش کننده است. رایج‌ترین نوع ساندویچ پانل ضد حریق موجود در بازار ایران از این نوع است.

قیمت ساندویچ پانل ضد حریق

قیمت پانل‌های ضد حریق متأثر از عوامل مختلفی است که مهمترین آن‌ها نوع فوم عایق، پوشش‌های بیرونی پانل، کلاس پانل‌های ضد حریق و کیفیت ساخت آن‌ها است. متراژ، ضخامت پانل و برند سازنده نیز از جمله موارد دیگری است که نقش مستقیمی در تعیین قیمت ساندویچ پانل ضد حریق دارد.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌های ضد حریق یکی از بهترین انواع پانل‌های پیش ساخته هستند که مهمترین ویژگی آن مقاومت بالا در مقابل حرارت و شعله مستقیم است. استفاده از چنین پانل‌هایی در سازه‌های مختلف با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، خسارات ناشی از آتش سوزی را به حداقل می‌رساند و ضریب ایمنی سازه را بالا می‌برد. با توجه به این که ساندویچ پانل‌های ضد حریق در انواع مختلف تولید می‌شود قیمت آن‌ها نیز متأثر از کلاس پانل، کیفیت ساخت و همچنین ابعاد و ضخامت ساندویچ پانل تعیین می‌شود. استفاده از این پانل ها در همه سازه ها به ویژه ساختمان هایی که امکان آتش سوزی در آنها بیشتر است از جمله کارگاه های صنعتی، سوله ها، انبارها و … توصیه می شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما