۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهساندویچ پانل مادولار یا مدولار چیست؟

ساندویچ پانل مادولار یا مدولار چیست؟

ساندویچ پانل مادولار یا مدولار چیست؟

ساندویچ پانل مادولار یا مدولار‌ (Modular Sandwich Panel) نوع جدیدی از ساندویچ پانل‌ها محسوب می‌شود که عموماً برای ساخت انواع کلین روم (Clean Room) طراحی شده است. این نوع از ساندویچ پانل‌ها متشکل از یک لایه عایق پلی اورتان و ورق‌های فولادی است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها و نکات مهم پیرامون ساندویچ پانل مادولار بپردازیم، با ما همراه باشید.

ساندویچ پانل مادولار یا ساندویچ پانل HPL شکل جدیدی از ساندویچ پانل‌ها است که عموماً برای ساخت انواع اتاق‌های پاک کلین روم (Clean Room) طراحی شده‌اند. ساندویچ پانل مادولار دارای چند لایه متشکل از عایق پلی اورتان، ورق‌های فلزی و رویه HPL است. نمای ساندویچ پانل‌های مادولار به گونه‌ای است که دارای بافت‌های مختلف برای استفاده در نمای انواع سازه‌ها است.

ویژگی ساندویچ پانل مادولار

این نوع ساندویچ پانل‌ها به لطف رویه HPL کاملاً ضد آب، ضد اسید، آنتی باکتریال و به شکل قابل توجهی بهداشتی هستند. معمولاً نوع HPL به کار رفته در رویه ساندویچ پانل مادولار از نوع پلی وینیل کلراید با لایه UV ضد خش است.

در این ساندویچ پانل، هسته عایق از جنس پلی اورتان و دارای دانسیته ۴۰ کیلوگرم بر متر مربع است. همچنین همه چارچوب و اتصالات از جنس آلومینیوم است.

اندازه و ابعاد ساندویچ پانل‌های مادولار

معمولاً ساندویچ پانل مادولار در ابعاد سفارشی و مطابق با نیاز مشتری تولید می‌شود. همچنین رنگ و طرح رویه HPL در این ساندویچ پانل‌ها تنوع بالایی دارد و مطابق با کاربرد و نیاز مشتری انتخاب می‌گردد.

همانطور که از نامشان پیدا است این نوع پانل‌ها مادولار یا پیش ساخته هستند و به همین دلیل نصب آن‌ها بسیار سریع و آسان است.

اگر بخواهیم به صورت فهرست‌وار به ویژگی‌های ساندویچ پانل مادولار اشاره کنیم می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • دارای عایق‌بندی مناسب
  • مقاومت بالا در مقابل نفوذ رطوبت
  • آنتی باکتریال
  • کاملاً استرلیزه و بهداشتی
  • دارای روی ضد خش
  • تنوع بالای طرح و رنگ رویه HPL
  • دانسیته بالای عایق پلی اورتان
  • قابل سفارش در اندازه و ابعاد دلخواه مشتری
  • ضخامت قابل تغییر مطابق با سفارش مشتری

کاربرد ساندویچ پانل مادولار

همانطور که در ابتدا هم اشاره کردیم مهمترین کاربرد این نوع ساندویچ در ساخت اتاق‌های پاک یا کلین روم است. همچنین می‌توان از آن در بخش‌های مختلف سقف، دیواره‌ها، تقسیمات داخلی انواع اتاق‌ها، صنایع پزشکی، داروسازی، محیط‌های آزمایشگاهی تحقیقاتی و دانشگاهی و… استفاده کرد. در واقع از این ساندویچ پانل‌ها می‌توان در هر زمینه‌ای که نیاز به ایجاد یک محیط پاک و استرلیزه است استفاده کرد.

مزایای استفاده از پانل‌های مادولار

استفاده از این پانل‌ها با مزایای بسیاری در زمینه‌های مختلف از جمله صرفه‌جویی در انرژی تا کاهش هزینه‌ها همراه است. مهمترین مزایایی که می‌توان برای این نوع ساندویچ پانل در نظر گرفت عبارتند از:

عایق‌بندی مناسب

عایق به کار رفته در ساخت پانل مادولار از نوع HPL و با دانسیته بالا است. به همین دلیل این پانل‌ها عایق بسیار مناسبی برای گرما و سرما هم محسوب شده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. جهت اطلاعات بیشتر به مقاله دانسیته ساندویچ پانل مراجعه کنید.

ضد آب

این پانل‌ها دارای طراحی خاصی هستند و شکل اتصال آن‌ها به یکدیگر به گونه‌ای است که کاملاً ضد آب هستند.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

رویه پانل‌های مادولار از جنس ورق HPL و از نوع پلی وینیل کلراید هستند که یک لایه ضد خش UV دارند. به همین دلیل است که چنین پانل‌هایی در برابر نفود انواع مواد شیمیایی از جمله اسید‌ها مقاوم هستند. رنگ آن‌ها ثابت است و به همین دلیل برای کلین روم‌های صنعتی و آزمایشگاهی بهترین انتخاب محسوب می‌شوند.

استرلیزه و آنتی باکتریال

ساندویچ پانل‌های مادولار دارای HPL خود رنگ است؛ به همین دلیل کاملاً آنتی باکتریال و آنتی استاتیک محسوب می‌شود. بنابراین ساندویچ پانل‌های مادولار در محیط‌هایی که نیاز به کنترل بالای آلایندگی‌ها دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سهولت نصب

ساندویچ پانل‌های مادولار به صورت پیش ساخته هستند و اجزای آن به راحتی قابلیت جابه جایی دارند. به این ترتیب به سهولت و در مدت زمان کم در محل مورد نظر نصب می‌گردند.

عدم نیاز به نگهداری خاص

معمولاً چنین پانل‌هایی به جز تمیزکاری‌های دوره‌ای نیازی به نگهداری خاص یا تعمیرات ندارند. بنابراین هزینه‌ای بابت تعمیر، رنگ و… نخواهید داشت.

سبک و بدون آلودگی

پانل‌های مادولار سبک هستند و نیازی به زیرساخت‌های از پیش ساخته شده ندارند. بنابراین کار کردن با آن‌ها نسبت به سایر مصالح مشابه آلودگی‌های کمتری به همراه دارد.

نحوه نصب پانل‌های مادولار

ساندویچ پانل‌های مادولار در زمان نصب در کنار هم قرار می‌گیرند و با یک اتصال آلومینیومی کاملاً به هم وصل می‌شوند. در صورت نیاز به تجهیزات جانبی از جمله درب یا پنجره، با همین ترتیب کرده و آن‌ها نیز در کنار ساندویچ پانل‌ها قرار گرفته و با اتصال آلومینیومی به هم وصل می‌شوند. به این ترتیب هیچ درزی در زمان نصب این نوع پانل‌ها ایجاد نمی‌شود و سازه کاملاً مقاوم و هم باد خواهد بود.

از آنجایی که غیر قابل نفوذ بودن این نوع پانل‌ها بسیار مورد اهمیت است و به ویژه در ساخت کلین روم‌ها نیاز است که هیچ درز یا اتصال زاویه دار مشخصی در چیدمان این پانل‌ها وجود نداشته باشد، نیاز است که کار نصب پانل‌های مادولار را به افراد متخصص و دارای مهارت کافی در این زمینه بسپارید.

قیمت ساندویچ پانل مادولار

قیمت چنین پانل‌هایی با توجه به کیفیت ساخت و مواد اولیه‌ای که در ساخت آن به کار رفته است تعیین می‌شود. عموماً نرخ ارز در قیمت نهایی چنین محصولاتی تأثیر بسیار دارد که با توجه به نوسانات بازار ارز نمی‌توان قیمت دقیق و مشخص شده‌ای برای پانل‌های مادولار اعلام کرد. ضمن این که فاکتور‌های دیگری چون ابعاد و اندازه‌ها، جنس رویه، کیفیت رنگ رویه، میزان دانسیته عایق و… نیز در تعیین قیمت این نوع ساندویچ پانل‌ها تأثیرگذار هستند.

جمع‌بندی

پانل‌های مادولار یا پیش ساخته نوعی از ساندویچ پانل‌ها هستند که عموماً برای ساخت اتاق‌های کلین روم یا اتاق‌های پاک در محیط‌های آزمایشگاهی، تحقیقاتی، پزشکی و صنایع بهداشتی و… به کار برده می‌شوند. این نوع ساندویچ پانل‌ها از ویژگی‌هایی چون ضد آب، ضد اسید، ضد خش و آنتی باکتریالی برخوردار هستند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در هر محیطی که به کنترل آلاینده‌ها احتیاج دارد استفاده کرد.

ساندویچ پانل مادولار در انواع دیواری و سقفی تولید می‌شوند و ابعاد، ضخامت، طرح و رنگ رویه آن‌ها با توجه به کاربرد و سفارش مشتری تعیین می‌گردد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما