۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهساندویچ پانل آلومینیوم چیست؟

ساندویچ پانل آلومینیوم چیست؟

ساندویچ پانل آلومینیوم چیست؟

ساندویچ پانل نوعی مصالح مدرن است که از دو بخش اصلی هسته عایق و پوشش بدنه تشکیل می‌شود. نوع پوشش بدنه سبب می‌شود که ساندویچ پانل از ویژگی‌های خاصی برخوردار شده و کاربرد مشخصی داشته باشد. یکی از انواع ورق‌هایی که برای پوشش ساندویچ پانل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، آلومینیوم است. ساندویچ پانل آلومینیوم در واقع پانل پیش ساخته‌ای است که پوشش فوم عایق آن دو لایه ورق فولادی از جنس آلومینیوم است. معمولاً روی آلومینیوم را با یک لایه رنگ پلی استر کوره‌ای و پرایمر مخصوص می‌پوشانند.

در ساندویچ پانل‌های آلومینیوم عموماً از فوم عایق پلی اورتان استفاده می‌شود. این نوع ساندویچ پانل‌ها با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودروسازی، کشتی‌سازی، ساختمان‌سازی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که در بخش مقدمه اشاره شد، ساندویچ پانل آلومینیوم نوعی از ساندویچ پانل است که فوم عایق آن پلی اورتان و پوشش عایق نیز از جنس آلومینیوم است. این نوع پانل‌ها در دسته ساندویچ پانل‌های سبک قرار می‌گیرند. ضخامت ورق‌های آلومینیوم در این نوع پانل‌ها کمتر از ۰. ۲ میلی‌متر است. از جمله ویژگی‌های پانل‌های آلومینیوم می‌توان به مواردی چون سبک بودن، قیمت مناسب، انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بالا، ظاهری جذاب و قابلیت رنگ‌پذیری اشاره کرد.

مزایای ساندویچ پانل آلومینیومی

استفاده از ساندویچ پانل‌های آلومینیومی در صنایع مختلف با مزایایی همراه است. در واقع ویژگی‌هایی که این نوع از پانل‌های پیش ساخته دارند سبب می‌شود که در مقایسه با سایر پانل‌ها انتخاب بهتری محسوب شوند. مهمترین مزایایی که می‌توان برای ساندویچ پانل آلومینیومی در نظر گرفت عبارتند از:

سبک و مقرون به صرفه

آلومینیوم فلز سبکی است و استفاده از آن در تولید ساندویچ پانل، محصولات فوق‌العاده سبکی را رقم می‌زند که از نظر حمل و نقل و نصب گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری محسوب می‌شوند. سازه‌هایی که با ساندویچ پانل‌های آلومینیوم ساخته می‌شوند سبک هستند و از ماندگاری بالایی برخوردارند.

غیر سمی بودن

ورق‌های آلومینیوم سریعاً با هوا واکنش می‌دهند و یک لایه اکسید آلومینیوم روی محصول را می‌پوشاند به همین دلیل است که پانل آلومینیوم یک محصول غیر سمی است که در صنایع بهداشتی، دارویی و بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد بسیاری دارد.

بازتاب نور

ورق‌های آلومینیومی نور را به خوبی بازتاب می‌دهند به همین دلیل در مقابل تشعشعات حرارتی و نوری مقاومت بالایی داشته و از گرم شدن سازه جلوگیری می‌کنند.

مقاومت بالا در مقابل خوردگی

وجود لایه اکسید آلومینیوم سبب می‌شود که سطح پانل آلومینیوم نسبت به سایر عناصر و و مواد شیمیایی واکنشی نشان ندهد. در واقع وجود این لایه بعد از تماس اکسیژن هوا با سطح روی آلومینیوم، از اکسید شدن یا خورده شدن لایه‌های زیرین در مجاورت هوا یا سایر مواد شیمیایی پیشگیری می‌شود.

انعطاف و شکل‌پذیری

ورق آلومینیوم به کار رفته در ساخت ساندویچ پانل آلومینیومی از خاصیت چکش خواری، انعطاف و شکل‌پذیری بالایی برخوردار است.

تنوع رنگ

یکی از خاصیت‌های مطلوب ورق آلومینیوم خاصیت رنگ‌پذیری آن است. بنابراین تنوع رنگ در ساندویچ پانل آلومینیوم بسیار بالا است.

معایب ساندویچ پانل آلومینیوم

  •  ساندویچ پانل‌های آلومینیومی قابلیت شستشو ندارند و به همین دلیل در صنایع بهداشتی و نیازمند استریل، نمی‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.
  • ضریب هدایتی آلومینیوم بالا است و به همین دلیل در صرفه‌جویی انرژی گرمایی و سرمایی بسیار ضعیف عمل می‌کند و عایق خوبی محسوب نمی‌شود.
  • تنوع طرح در پانل‌های آلومینیومی کم است.
  • خاصیت انعطاف‌پذیری بالای پانل‌های آلومینیومی آن را به یک انتخاب ضعیف در مقابل سایر پانل‌ها که طول عمر بالاتری دارند تبدیل می‌کند.
  • ورق‌های آلومینیومی از مقاومت خوبی در مقابل آتش برخوردار نیستند و در زمان آتش سوزی به راحتی تغییر شکل داده و از بین ‌می‌روند.
  • در مقابل نفوذ رطوبت ضعیف است و آب باعث شکافته شدن پوشش آلومینیومی می‌شود.

انواع ساندویچ پانل آلومینیوم

ساندویچ پانل آلومینیوم عموماً در دو نوع ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری تولید می‌شود. این مدل ساندویچ پانل‌ها با فوم عایق پلی اورتان یا پلی استایرن تولید می‌شوند.

ساندویچ پانل‌های آلومینیوم دیواری نیز مشخصات فنی مشابهی دارند. این مدل از ساندویچ پانل‌ها به دلیل ارزان و سبک بودن و همچنین سهولت در نصب بسیار مورد توجه قرار دارند.

کاربرد ساندویچ پانل آلومینیوم

ساندویچ پانل‌های آلومینیومی در دو نوع پانل‌های سقفی و دیواری و همچنین در صنایع بسته‌بندی و حمل و نقل به کار برده می‌شوند. از پانل‌های سقفی و دیواری در ساخت و ساز انواع سازه‌ها، کانکس، کانتینر و… استفاده می‌شود و از پانل‌های با ضخامت بسیار کم نیز در بسته‌بندی کالا‌های الکترونیکی و… استفاده می‌شود. مهمترین کاربرد این ساندویچ پانل‌ها از نوع سقفی و در ساخت سردخانه است. برای این کاربرد عموماً از ساندویچ پانل‌های آلومینیومی با فوم عایق پلی استایرن استفاده می‌شود و ضخامت فوم عایق در آن‌ها بیش از ۸ سانتی‌متر است.

کاربرد دیگر این نوع پانل‌ها، استفاده از آن‌ها در ساخت اتاق سرد با کاربری بیمارستانی و آزمایشگاهی است که در آن از پانل‌های آلومینیوم دو روصاف استفاده می‌شود.

قیمت ساندویچ پانل آلومینیوم

برای خرید پانل پیش ساخته آلومینیوم یکی از مهمترین چالش‌ها قیمت ساندویچ پانل است. قیمت ساندویچ پانل آلومینیوم بستگی به عوامل مختلفی چون نوع فوم عایق، ضخامت ورق آلومینیوم، ابعاد ساندویچ پانل، نوع ساندویچ پانل و… خواهد داشت.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل آلومینیوم یکی از انتخاب‌های رایج در زمینه پانل‌های پیش ساخته محسوب می‌شود. این نوع از ساندویچ پانل‌ها با توجه به ویژگی‌های منحص به فردی که دارد در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساختمان، تولید کانکس، کانتینر، بسته‌بندی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما