۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهساندویچ پانل ضد اسید چیست؟ معرفی ویژگی‌ها و کاربردها

ساندویچ پانل ضد اسید چیست؟ معرفی ویژگی‌ها و کاربردها

ساندویچ پانل ضد اسید چیست؟

یکی از انواع گوناگون ساندویچ پانل، ساندویچ پانل ضد اسید است. این نوع ساندویچ پانل‌ها با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند برای استفاده در محیط‌های شیمیایی مناسب هستند. اگرچه این نوع از پانل‌های پیش ساخته همانند سایرین از سه لایه تشکیل می‌شود اما طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که برای استفاده در محیط‌های صنعتی و مجاورت با مواد شیمیایی مناسب باشد. در این مقاله از پارسین گستر به بررسی ویژگی‌های ساندویچ پانل ضد اسید می‌پردازیم.

ساندویچ پانل ضد اسید چیست؟

ساندویچ پانل ضد اسید نیز مانند سایر پانل‌ها از دو لایه اصلی فوم عایق و فلز روکش تشکیل می‌شود. مهمترین ویژگی چنین پانل‌هایی مقاومت بالا در مقابل حریق و آتش سوزی و استحکام و دوام آن در محیط‌های شیمیایی است. به همین دلیل است که به پانل‌های ضد اسید مشهور هستند چرا که مقاومت بالایی در مقابل خوردگی توسط مواد شیمیایی از جمله اسیدها دارند.

در لایه بیرونی این پانل‌ها به جای ورق‌های آلوزینک یا گالوانیزه از ورق‌های فایبرگلاس استفاده می‌شود. این نوع ورق‌ها به دلیل ساختار شیمیایی که دارند از خاصیت ضد اسیدی برخوردار هستند و مقاومت بالایی در مقابل سایر مواد شیمیایی دارند. در ساندویچ پانل‌های ضد اسید از فوم پلی یورتان به عنوان عایق استفاده می‌شود که خاصیت عایق‌پذیری بالایی داشته و در مقابل گرما، سرما و حرارت مقاومت خوبی دارد.

گاهی اوقات نیز از ترکیبات هالوژنه و یا پشم شیشه به عنوان عایق در این پانل‌ها استفاده می‌شود که چنین انتخابی باعث ایجاد مقاومت بالا در پانل می‌شود.

مهمترین ویژگی پانل‌های ضد اسید

پانل‌های اسیدی دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از سایر گونه‌های پانل پیش ساخته متمایز می‌سازد. مهمترین ویژگی‌هایی که برای چنین پانل‌هایی می‌توان در نظر گرفت عبارتند از:

  • وزن سبک
  • نصب سریع و آسان
  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • مقاومت بالا در مقابل حرارت، گرما و سرما
  • استحکام و طول عمر مناسب
  • دارای خواص ضد خوردگی و ضد زنگ
  • قابل استفاده در هر شرایط آب و هوایی و مناسب با هر شرایط اقلیمی
  • استحکام مناسب در مقابل عوامل محیطی چون مواد شیمیایی، خوردگی، ضربه، فشار

کاربرد ساندویچ پانل ضد اسید

ساندویچ پانل‌های ضد اسیدی مانند اکثر پانل‌های پیش ساخته در دو نوع سقفی و دیواری تولید می‌شوند که برای پوشش دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین کاربرد این ساندویچ پانل‌ها با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد تعیین می‌شود. همانطور که اشاره کردیم این پانل‌ها ضد اسید و خوردگی توسط مواد شیمیایی هستند به همین دلیل هم عمده کاربرد آن‌ها در محیط‌های صنعتی و کارگاهی، صنایع نفت و پتروشیمی است.

از آنجایی که در چنین محیط‌های صنعتی به ویژه محیط‌هایی که در آن‌ها استفاده از مواد شیمیایی رایج است، حفاظت از سلامت کارکنان در اولویت قرار می‌گیرد، استفاده از پانل‌های ضد اسیدی توصیه شده است.

یکی دیگر از موارد استفاده از پانل‌های ضد اسید در بیمارستان ها، اتاق‌های عمل و آزمایشگاه‌ها است. در چنین محیط‌هایی نیز از مواد شیمیایی و اسیدی استفاده می‌شود. به همین دلیل هم برای ایمن‌سازی بیشتر از ساندویچ پانل‌های ضد اسیدی استفاده می‌شود که مقاومت خوبی در مقابل خوردگی، انفجار و آتش سوزی دارند.

از جمله دیگر کاربردهای ساندویچ پانل‌های اسیدی استفاده از آن‌ها در ساخت کلین روم یا اتاق تمیز است. در این محیط‌ها نیز از محلول‌های اسیدی، بازی و شیمیایی استفاده می‌شود که خطر هرگونه خوردگی و انفجار را در پی دارد. استفاده از پانل ضد اسیدی می‌تواند ضریب ایمنی را در چنین محیط‌هایی افزایش دهد.

مشخصات فنی پانل‌های ضد اسیدی دیواری و سقفی

در ساندویچ پانل‌های ضد اسیدی دیواری معمولا از آلوزینک استفاده می‌شود که دارای تنوع بالا در طرح و رنگ است و خواص ضد حریقی بالایی دارد. این ساندویچ پانل‌ها در ضخامت‌های مختلف و در ابعاد استاندارد ساخته می‌شوند و مهمترین کاربرد آن‌ها در محیط‌های کارگاهی، سوله‌های صنعتی، بیمارستانی و… است.

ساندویچ پانل‌های اسیدی سقفی نیز معمولا برای سقف سازه‌هایی که از آن‌ها نام بردیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این ساندویچ پانل‌ها مهمترین ویژگی خاصیت ضد حریقی و مقاومت بالا در مقابل خوردگی است.

قیمت ساندویچ پانل ضد اسید

همانطور که اشاره کردیم ساندویچ پانل‌های ضد اسید در طرح‌ها و ابعاد مختلف تولید می‌شوند، ضمن این که کیفیت ساخت این پانل‌ها نیز متفاوت است. مهمترین عامل تعیین قیمت پانل‌های پیش ساخته ضد اسیدی نوع عایق، ورق‌های پوشش، ضخامت ساندویچ پانل و ابعاد آن است. معمولا قیمت این پانل‌ها برای هر متر مربع محاسبه می‌شود بنابراین متراژ سفارش پانل نیز در تعیین قیمت آن تأثیرگذار است.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌های ضد اسید، نوعی از پانل‌های پیش ساخته هستند که به طور ویژه مقاومت بالایی در مقابل اسیدها و مواد شیمیایی دارند. همین خاصیت ضد خوردگی سبب شده است که استفاده از چنین پانل‌هایی در محیط‌های شیمیایی و کارگاه‌های صنعتی مورد توجه قرار گیرد. ساندویچ پانل‌های ضد اسیدی ویژگی‌های خاصی دارند و از مواد اولیه با کیفیت و دارای ویژگی‌های ضد حریق، عایق‌بندی بالا و ضد خوردگی تولید می‌شوند. قیمت این پانل‌ها با توجه به عواملی چون نوع عایق، نوع ورق پوشش، ضخامت پانل ها، ابعاد و کیفیت ساخت تعیین می‌شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما