۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

ساندویچ پانل‌های پشم سنگ یا Rock Wool نسبت به ساندویچ پانل‌های دیگری چون ساندویچ پانل‌های پلی استایرن و پلی یورتان خاصیت عایق‌بندی بیشتری دارد. مهمترین ویژگی این نوع پانل‌ها خاصیت ضد حریق و نسوز بودن آن‌ها است و به همین دلیل هم به ساندویچ پانل‌های پشم سنگ، پانل‌های نسوز نیز گفته می‌شود. در ادامه با این ساندویچ پانل‌ها و کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

ساندویچ پانل پشم سنگ چیست؟

ساندویچ پانل پشم سنگ نوعی پانل پیش ساخته است که در تهیه آن از عایق پشم سنگ استفاده می‌شود. پشم سنگ از ترکیب الیاف معدنی به دست می‌آید و ماده اولیه تولید آن سنگ بازالت (نوعی سنگ آذرین) است. این پانل‌ها نیز مانند سایر پانل‌های پیش ساخته در دو دسته اصلی ساندویچ پانل دیواری و سقفی تولید می‌شود.

ساندویچ پانل‌های پشم سنگ در اندازه‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند و مهمترین ویژگی آن‌ها عایق‌بندی مناسب در مقابل گرما، سرما، رطوبت و برودت و همچنین خواص ضد حریقی و نسوز بودن آن‌ها است.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی ساندویچ پانل پشم سنگ

پانل‌های پشم سنگ همانند سایر ساندویچ پانل‌ها نفوذ ناپذیر هستند و محیط نامناسبی برای رشد و نمو انواع قارچ، میکروب و باکتری محسوب می‌شوند. دانسیته استاندارد پشم سنگ برای تولید ساندویچ پانل ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. به همین دلیل است که این پانل‌ها در مقایسه با سایر ساندویچ پانل‌ها قیمت بالاتری داشته باشند.

کاربرد ساندویچ پانل‌های پشم سنگ

ساندویچ پانل‌های پشم سنگ دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که کاربرد آن‌ها را مشخص می‌کند. پشم سنگ به دلیل فشردگی و مقاومت بالایی که دارد معمولا در صنایع نظامی و دفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین می‌توان از این پانل‌ها در ساختمان‌هایی با کاربری امنیتی و کانکس‌های ضد گلوله نیز استفاده کرد.

ویژگی دیگر پانل‌های پشم سنگ نسوز بودن و خاصیت ضد حریقی آن‌ها است. به همین دلیل هم در دسته عایق‌های نسوز قرار می‌گیرند. بنابراین از این پانل‌ها در صنایعی که ریسک آتش سوزی در آن‌ها بالا است استفاده می‌شود. ساخت کوره‌های صنعتی، آزمایشگاه‌های مواد شیمیایی محترقه، مراکز امنیتی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، سوله‌های نگهداری مواد محترقه و سوختنی و… از جمله مهمترین کاربردهای ساندویچ پانل‌های پشم سنگ محسوب می‌شوند.

از جمله دیگر ویژگی‌های ساندویچ پانل‌های پشم سنگ می‌توان به خاصیت عایق رطوبت، صدا و خواص ضد خورندگی و طول عمر بالای آن اشاره کرد. به همین دلیل است که از این پانل‌ها به عنوان پوشش دیواره و سقف استودیوهای صدابرداری، ساختمان‌های صنعتی و کارگاهی، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، سازه‌های دریایی و دیواره و سقف آشیانه‌های پرواز در فرودگاه‌ها استفاده می‌شود.

در حالت کلی باید گفت که از ساندویچ پانل‌های پشم سنگ برای پوشاندن دیوارها، کف، سقف، اتاق زیر شیروانی و فضاهای دیگر در سوله ها، ساختمان‌ها و کانکس و کانتینر استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل پشم سنگ چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت عایق پشم سنگ، مواد اولیه با کیفیت و مرغوب را در درجه حرارت بسیار بالا در حدود ۳۰۰۰ درجه فارنهایت گداخته می‌سازند، این درجه حرارت بالا مواد اولیه را به فیبر تبدیل می‌کند که همراه با نشاسته به شکل یکپارچه در می‌آیند. در ساخت پشم سنگ از ترکیبات شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود. مهمترین ترکیبات به کار رفته در ساخت عایق پشم سنگ عبارتند از: اکسید آهن، اکسید منگنز، اکسید سدیم، اکسید پتاسیم، اکسید آلومینیوم، اکسید سیلسیم و اکسید سدیم که ترکیب آن‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی صورت می‌گیرد.

این عایق را در ساخت پانل‌های پیش ساخته به کار می‌برند و آن را در میان دو ورق فلزی قرار می‌دهند و به این ترتیب ساندویچ پانل پشم سنگ تولید می‌شود.

مزایای ساندویچ پانل پشم سنگ

پشم سنگ یکی از بهترین و مقاوم‌ترین فوم‌های عایق در ساخت پانل‌های پیش ساخته محسوب می‌شود. مهمترین مزایای ساندویچ پانل‌های پشم سنگ عبارتند از:

  • نسوز بودن و مقاومت بسیار بالا در مقابل حرارت و شعله مستقیم
  • طول عمر نسبتا بالا
  • عایق‌بندی مناسب گرما، سرما، رطوبت و صوت
  • مانع قوی در مقابل رشد انواع باکتری، قارچ و میکروب
  • سبک و قابلیت حمل آسان
  • مقاوم در برابر پوسیدگی و خوردگی
  • نصب آسان و کم هزینه
  • شرایط نگهداری و تعمیر آسان
  • قابلیت بازیافت و دوستدار محیط زیست

قیمت ساندویچ پانل پشم سنگ

همانطور که اشاره کردیم این پانل‌ها در دو نوع دیواری و سقفی با ویژگی‌های خاص تولید می‌شوند. قیمت این ساندویچ پانل‌ها به مواردی چون اندازه، نوع ورق، ضخامت فوم عایق، تعداد و کیفیت ساخت بستگی دارد. در واقع مهمترین ویژگی‌های تعیین کننده قیمت ساندویچ پانل‌های پشم سنگ مشخصات فنی آن‌ها است. این پانل‌ها از کیفیت و مقاومت بالاتر و دانسیته بیشتری در مقایسه با انواع پانل‌های پیش ساخته برخوردار هستند و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند.  همچنین قیمت پانل های دیواری و سقفی نیز با توجه به مشخصات فنی متمایزی که دارند متفاوت خواهد بود.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از بهترین و مرغوب‌ترین آن‌ها پانل‌های پشم سنگ است. در ساخت ساندویچ پانل‌های پشم سنگ از ورق‌های فلزی و فوم عایق پشم سنگ استفاده می‌شود. مشخصات فنی این ساندویچ پانل‌ها بستگی به کاربرد آن‌ها دارد. با توجه به ویژگی‌هایی چون ضد حریق و نسوز بودن این عایق ها، استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف رواج دارد. این پانل‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند و همچنین دانسیته بالای فوم عایق در مقایسه با ساندویچ پانل‌های پلی استایرن و پلی یورتان قیمت بالاتری دارند.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما