۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهساندویچ پانل دکوراتیو چیست؟

ساندویچ پانل دکوراتیو چیست؟

ساندویچ پانل دکوراتیو چیست؟

ساندویچ پانل‌ها مصالح مدرنی محسوب می‌شوند که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند در صنایع ساخت و ساز مورد توجه قرار می‌گیرند. این ساندویچ پانل‌ها نه فقط در فضای داخلی ساختمان بلکه در نمای بیرونی نیز کاربرد دارند. برای زیباسازی نمای خارجی ساختمان‌ها از نوعی ساندویچ پانل با نام ساندویچ پانل دکوراتیو استفاده می‌شود. در ادامه با ویژگی‌های این نوع پانل‌های پیش ساخته و کاربرد آن‌ها آشنا خواهید شد.

تعریف ساندویچ پانل دکوراتیو

نوع مخصوصی از ساندویچ پانل‌های دیواری و گاهی سقفی وجود دارد که با نام ساندویچ پانل دکوراتیو شناخته می‌شود. نصب این نوع پانل‌ها نیازی به مصالح و یا ترکیبات جانبی ندارد. این پانل‌های پیش ساخته نیز مانند سایر ساندویچ پانل‌ها از سه لایه تشکیل شده است که شامل یک لایه فوم عایق و دو لایه فلزی در اطراف آن تشکیل می‌شود. مهمترین تفاوت این پانل‌ها با ساندویچ پانل‌های دیگر ضخامت آن‌ها است که در مقایسه با انواع ساندویچ پانل از ضخامت کمتری برخوردار است. ضمن این که ساندویچ پانل‌های دکوراتیو دارای انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به ساندویچ پانل‌های دیگر هستند. دوام و ماندگاری این نوع پانل‌ها بسیار بالا است و در نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پانل‌ها در طرح‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند و عموما از فوم پلی یورتان در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود. تنوع بالای طرح و رنگ در این پانل‌های پیش ساخته و نقشی که در زیباسازی نمای ساختمان دارند باعث شده است که نام دکوراتیو برای آن‌ها برگزیده شود.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌های دکوراتیو

همانطور که اشاره کردیم این پانل‌های پیش ساخته در نمای بیرونی ساختمان و به منظور مقاوم و زیباسازی آن به کار برده می‌شوند. زیبایی و تنوع بالای رنگ و مدل این پانل‌ها باعث می‌شود که استفاده از آن‌ها در همه مکان‌های عمومی و اداری رایج باشد.

این پانل‌ها علاوه بر ظاهر زیبا از استقامت، ایمنی و مقاومت بالایی برخوردار هستند و طول عمر خوبی دارند که آن‌ها را در برابر عواملی چون فشار و ضربه محافظت می‌کند. عایق‌بندی مناسب این پانل‌ها استفاده از آن‌ها را برای شرایط مختلف آب و هوایی و عوامل مخرب طبیعی ممکن می‌سازد.

نکته دیگری که در مورد این پانل‌ها وجود دارد قابلیت جداسازی آن‌ها است که شرایط خوبی را برای تعمیر و بازسازی مهیا می‌سازد. بنابراین در صورت نیاز بدون هیچ تخریب و هزینه اضافی می‌توان این پانل‌های دکوراتیو را جدا کرده، تعمیر و مجددا استفاده کرد.

ساندویچ پانل‌های دکوراتیو وزن سبکی دارند که قابلیت حمل و نقل و نصب راحتی را برای آن‌ها به همراه دارد، بنابراین اجرای این نما برای ساختمان در زمان کمتر و با هزینه‌های بسیار پایین‌تر ممکن خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که مهمترین ویژگی این پانل‌ها نصب اورلپ و حفظ ویژگی عایق‌بندی آن‌ها است. بنابراین توصیه می‌شود برای نصب ساندویچ پانل‌های دکوراتیو از نیروی متبحر و دارای دانش و تخصص کافی استفاده شود.

ویژگی‌های ساندویچ پانل دکوراتیو

مهمترین ویژگی‌هایی که برای ساندویچ پانل‌های دکوراتیو می‌توان نام برد عبارتند از:

  • ضد ضربه بودن
  • مقاوم در برابر رطوبت و باد
  • سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف
  • عایق مناسب گرما و سرما
  • ضد خوردگی و اکسید شدن
  • عایق صوتی مناسب
  • صرفه جویی در انرژی
  • کاهش هزینه‌های اجرا
  • طول عمر بالا
  • ظاهر زیبا و مدرن
  • امکان تعمیر و جداسازی بدون آسیب دیدن کل سازه
  • قابلیت استفاده مجدد از پانل‌ها
  • ضخامت کم و جلوگیری از اشغال فضا
  • قابلیت شستشو و ضد عفونی
  • ضد زلزله
  • ضد حریق
  • قابلیت بازیافت و دوستدار محیط زیست

کاربرد ساندویچ پانل دکوراتیو

نمای بیرونی به منزله هویت ساختمان است و از نظر زیبایی‌شناسی و جلوه‌ای که در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند مورد توجه است. استفاده از ساندویچ پانل‌های دکوراتیو با توجه به مقاومت بالا، عایق‌بندی مناسب و تنوع طرح و رنگ می‌تواند تمام ویژگی‌های مورد نظر برای یک نمای بی‌عیب و نقص را به همراه داشته باشد. ضمن این که اجرای نما با این پانل‌های پیش ساخته هزینه کمتری داشته و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌گیرد. از این پانل‌ها در ساخت نمای بیرونی و درونی ساختمان، دیوارها، پارتیشن‌ها و… در ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری، کانکس‌ها و… استفاده می‌شود.

قیمت ساندویچ پانل دکوراتیو

هزینه استفاده از ساندویچ پانل‌های دکوراتیو در صنعت ساخت و ساز با صرفه جویی بسیار همراه است. قیمت این پانل‌ها با توجه به عواملی چون طرح، رنگ، ضخامت، ابعاد و کیفیت ساخت تعیین می‌شود. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که برای ساندویچ پانل‌های دکوراتیو بر شمردیم قیمت این پانل‌ها در مقایسه با مصالح سنتی که برای نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارند بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌های دکوراتیو نوعی از پانل‌های پیش ساخته هستند که عموما برای اجرای نمای بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی‌های منحصر به فرد این پانل‌ها استفاده از آن‌ها را به عنوان بیرونی‌ترین لایه دیوارها در نمای بیرونی یا درونی ساختمان ممکن می‌سازد. تنوع بالای طرح و رنگ باعث می‌شود که این پانل‌ها نقش عمده‌ای در زیباسازی و ایجاد جلوه‌های بصری در سازه‌های مختلف داشته باشند. قیمت این پانل‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که ارائه می‌کنند بسیار مقرون به صرفه بوده و در مقایسه با مصالح سنتی با کاهش هزینه‌ها همراه است.

مهمترین فاکتورهای تأثیرگذار در انتخاب ساندویچ پانل دکوراتیو، متراژ، ابعاد، نوع ورق های فلزی و فوم عایق و مشخصات فنی آن است.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما