۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهآموزش نصب ساندویچ پانل

آموزش نصب ساندویچ پانل

آموزش نصب ساندویچ پانل

همانطور که در مقالات مختلف اشاره داشته‌ایم، یکی از دلایل محبوبیت ساندویچ پانل‌ها در صنایع مختلف، سادگی و سهولت نصب آن است (پیشنهاد: صفحه ساندویچ پانل را بررسی کنید). انواع ساندویچ پانل مراحل نصب متفاوتی دارند. اگرچه این کار آسان و سریع انجام می‌گیرد اما نصب ساندویچ پانل‌ها نیازمند تخصص و مهارت بالا است و بهتر است توسط تکنسین‌های متخصص انجام گیرد. ما در این مقاله به آموزش نصب ساندویچ پانل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مراحل نصب ساندویچ پانل

ساندویچ پانل­‌ها از نظر کاربرد به دو نوع سقفی و دیواری تقسیم می‌شوند. مراحل نصب ساندویچ پانل‌های دیواری و ساندویچ پانل‌های سقفی با هم تفاوت دارد که در ادامه به شکل جداگانه به آن می‌پردازیم. از جمله اقدامات مشترک در نصب ساندویچ پانل‌ها انجام زیرسازی مناسب و جوشکاری پروفیل‌ها به یکدیگر است.

مراحل نصب ساندویچ پانل سقفی

از ساندویچ پانل سقفی فقط برای پوشش سقف استفاده می‌شود و دارای گام‌های ذوزنقه شکل است. این ساندویچ پانل‌ها به شکل عرضی و طولی با کمک ناودانی‌های مخصوص که دارای ضخامت ۱. ۵ یا ۲ میلیمتر هستند به ساختمان متصل می‌شود. این ناودانی‌ها نیز با پرچ و در فواصل ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متری به هم متصل می‌شوند.

  1. در مورد نصب ساندویچ پانل‌های سقفی باید به ساختار اجرا شده روی سقف و فاصله بین تکیه گاه‌های اصلی توجه شود.
  2. بعد از انجام زیرسازی مناسب، ساندویچ پانل‌ها روی پرلین‌های موجود در سقف قرار می‌گیرد. به ازای هر متر مربع از ساندویچ پانل‌های سقفی باید یک پیچ گالوانیزه استفاده شود.
  3. ساندویچ پانل‌های سقفی به صورت اورلپ قرار می‌گیرند. این شکل از چیدمان مانع از نفوذ آب به سقف می‌شود و اهمیت بسیاری دارد.
  4. به این ترتیب کار نصب ساندویچ پانل‌های سقفی به پایان می‌رسد اما بهتر است در مرحله آخر و برای زیباسازی بیشتر و همچنین درزگیری از ورق‌های فلاشینگ و آبرو استفاده شود.

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری

در نصب ساندویچ پانل دیواری باید ابتدا زیرسازی مناسب انجام گیرد. یکی از مهمترین موارد در نصب ساندویچ پانل دیواری، توجه به ساختار اجرا شده ساختمان، فاصله بین ستون‌ها در محل نصب، ارتفاع پانل‌ها و جهت باد است.

  1. برای نصب ساندویچ پانل‌های دیواری باید ابتدا با پروفیل‌های آهنی تکیه گاه محکمی برای ساندویچ پانل‌ها ساخت. ساندویچ پانل‌های دیواری به دو شکل عمودی و افقی نصب می‌شوند که انتخاب آن بستگی به شرایط محل نصب دارد.
  2. اگر قرار است در نما درب یا پنجره‌ای وجود داشته باشد، جای آن باید در زیر ساخت و روی ساندویچ پانل‌ها مشخص شود.
  3. در گام بعدی جای درب و پنجره‌ها روی ساندویچ پانل‌های دیواری با دقت برش داده می‌شود و در آخرین مرحله این ساندویچ پانل‌ها نصب می‌شوند.
  4. معمولاً بعد از نصب، محل اتصال ساندویچ پانل با ساختمان توسط پیچ‌های مخصوصی محکم می‌شود. در نصب ساندویچ پانل‌های دیواری از ابزار مخصوصی به نام تفنگی میخکوب زن چاشنی دار استفاده می‌شود.
  5. یک نکته مهم در نصب ساندویچ پانل‌های دیواری وجود دارد و آن این است که در آخرین مرحله و بعد از پایان کار داخل ناودانی‌ها با اسپری پلی اورتان عایق کاری شود.

نصب ساندویچ پانل قفل دار

در این نوع از ساندویچ پانل‌ها در قسمت اتصال بلوک‌ها زبانه‌هایی وجود دارد که پانل‌ها را به هم وصل می‌کند. از این نوع پانل‌ها غالبا در ساخت سردخانه استفاده می‌شود.

نصب ساندویچ پانل نر و ماده

در این نوع از ساندویچ پانل‌ها در محل اتصال زاویه‌هایی وجود دارد که بعد از اتصال به شکل یکپارچه در می‌آید. این پانل‌ها با پیچ روی سقف یا دیوار نصب می‌شوند.

نصب ساندویچ پانل پیچ مخفی

این نوع ساندویچ پانل‌ها به دلیل مخفی بودن پیچ‌های اتصال زیبایی قابل توجهی دارند. در نصب این پانل‌ها بعد از قرار دادن هر پانل در جای خود، پانل بعدی باید به صورتی قرار گیرد که پیچ پانل قبلی را به خوبی بپوشاند.

مهمترین نکات نصب انواع ساندویچ پانل

  • ساخت زیرسازی مناسب کمک می‌کند تا ساندویچ پانل‌ها روی سازه‌های فولادی یا اسکلت‌های بتنی به خوبی قرار گیرند.
  • در نصب ساندویچ پانل‌های دیواری بسیار مهم است که به شکل چیدمان توجه شود.
  • در زمان نصب به فاصله بین پانل‌ها و موقعیت گام‌های ذوزنقه‌ای باید توجه شود تا تکیه گاه خوبی برای بستن پیچ‌ها و استحکام اتصالات ایجاد شود.
  • در نصب ساندویچ پانل‌ها از پیچ‌های واشردار خاصی استفاده می‌شود.
  • ساندویچ پانل‌های سقفی در زمان نصب روی پرلین مخصوصی پیچ می‌شوند.
  • برای استحکام بخشیدن و افزایش طول عمر نصب ساندویچ پانل‌ها، به ازای هر متر مربع پانل از یک عدد پیچ سرمته گالوانیزه استفاده کنید.
  • بعد از پایان کار نصب برای پوشاندن درز‌ها حتماً از چسب سیلیکون یا نوارچسب یک طرفه استفاده کنید.
  • ساندویچ پانل‌های دیواری به صورت نر و ماده به هم متصل می‌شوند، بنابراین لازم است که بعد از نصب در جای مناسب، آن را با پیچ سرمته گالوانیزه مهار کنید.
  • انتخاب محل مناسب برای ورق‌های فلاشینگ و آبرو در نصب ساندویچ پانل سقفی علاوه بر ایجاد نمای زیباتر باعث آب‌بندی سقف نیز می‌شود.
  • در نصب پانل‌های سقفی فاصله میان دو پانل بسیار مهم است. بهتر است اورلپ پانل بر روی گام اول پانل بعدی در محل مناسبی قرار گرفته باشد.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، نصب ساندویچ پانل‌ها علاوه بر این که بسیار سریع و آسان است، دارای نکات بسیار مهمی است که رعایت آن‌ها به زیبایی بیشتر و همچنین عایق‌بندی مناسب سازه کمک می‌کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود انجام نصب ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی توسط نیروی کار ماهر و با تجربه کافی انجام گیرد.

استفاده از تجهیزات مورد نیاز، مهیا کردن زیرساخت، آشنایی با دستگاه‌های برش، رعایت قوانین نصب و نوع چینش انواع ساندویچ پانل‌ها، عایق‌بندی و درزگیری از جمله مواردی است که در نصب انواع ساندویچ پانل‌ها باید به آن‌ها دقت شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما