۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهمشخصات چسب ساندویچ پانل چیست؟

مشخصات چسب ساندویچ پانل چیست؟

مشخصات چسب ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل‌ها امروزه به خوبی جایگاه خود را در صنعت ساخت و ساز یافته‌اند. یکی از مهمترین مسائل در اجرای ساندویچ پانل عایق‌بندی و آب‌بندی آن است که به وسیله چسب عایق انجام می‌گیرد. چسب عایقی که برای این کار استفاده می‌شود دارای فرمولاسیون مخصوصی است که با چسب‌های معمولی تفاوت دارد. در این مقاله از پارسین به معرفی چسب مخصوص ساندویچ پانل می‌پردازیم.

چسب ساندویچ پانل چیست؟

بعد از اجرای ساندویچ پانل‌ها به منظور آب‌بندی و عایق‌بندی کردن بهتر پوشش دیوار یا سقف، از چسب مخصوص ساندویچ پانل استفاده می‌کنند که مهمترین ویژگی آن داشتن قابلیت چسبندگی بالا است. معمولاً از چنین چسب‌هایی برای درزبندی همه نوع مصالح ساختمانی از جمله فلزات، سنگ و بتن نیز استفاده می‌شود.

این محصول انعطاف‌پذیری بالایی دارد و در هر شرایطی خواص خود را حفظ می‌کند. از جمله دیگر ویژگی‌های چسب ساندویچ پانل مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی است.

چسب عایق ساندویچ پانل در بازار با نام چسب ماستیک نیز شناخته می‌شود. در تولید و ساخت ساندویچ پانل‌ها از مواد پلیمری استفاده می‌شود به همین دلیل است که استفاده از چسب‌های معمولی باعث آسیب دیدن ساندویچ پانل خواهد شد.

عایق‌بندی و درزبندی کردن ساندویچ پانل به کمک چسب‌های مخصوص ظاهر یکدست و زیبایی به نما می‌بخشد، ضمن این که از هدررفت انرژی نیز جلوگیری می‌کند و از نفوذ احتمالی رطوبت، آب باران و… نیز پیشگیری می‌شود.

چگونه از چسب ساندویچ پانل استفاده کنیم؟

چسب‌های عایق با کاربرد‌های گسترده‌ای در صنایع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهمترین دلیل استفاده از آن‌ها در سازه‌های ساندویچ پانلی عایق‌بندی کردن آن است. استفاده از این چسب‌ها به سادگی امکان‌پذیر است و نیاز به تبحر یا تخصص خاصی ندارد، با این حال نکاتی وجود دارد که توجه به آن‌ها کمک می‌کند که نتیجه کار بهتر و کاربردی‌تر باشد.

  • چسب ساندویچ پانل باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. مصرف و نگهداری این چسب در دما‌های بالا امکان سوختگی دارد.
  • برای این که قدرت چسبندگی و عملکرد چسب بهتر باشد باید قبل از استفاده سطح کار را به خوبی تمیز کنید.
  • محل استفاده از این چسب باید دارای ابعاد یکسان و همسطح به شکل مربع باشد.
  • برای کم کردن عمق محل استفاده از چسب، می‌توان از فوم‌های پلی استایرن یا فوم‌های اسفنجی استفاده کرد.
  • برای پیشگیری از ایجاد حباب در سطح ساندویچ پانل‌هایی که دارای ناهمواری و برآمدگی هستند می‌توان از پرایمر استفاده کرد.

بهترین چسب ساندویچ پانل در پانل‌های سقفی

از چسب‌های آب‌بندی و درزبندی پلی اورتان برای اتصال سازه‌های ساندویچ پانل استفاده می‌شود. این نوع چسب را بهترین و محکم‌ترین چسب عایق ساندویچ پانل می‌دانند. چسب‌های عایق پلی اورتان به دو صورت جامد و منعطف وجود دارد. این چسب‌ها در مجاورت هوا سریعاً خشک می‌شود و مهمترین ویژگی‌های آن ضد آب بودن و قابلیت رنگ‌پذیری بالای آن است. ضمن این که در دما‌های مختلف همچنان کارایی قابل قبولی دارا است. از این چسب ساندویچ پانل عموماً برای عایق‌بندی پانل‌های سقفی استفاده می‌شود.

چسب ساندویچ پانل دوجزئی

این نوع چسب‌ها دارای ترکیب دو جزئی هستند و معمولاً برای پوشش دادن به درز‌های عمیق افقی ساندویچ پانل از آن‌ها استفاده می‌شود. کارایی این چسب همانند چسب‌های دوقلو است و بعد از ترکیب و واکنش شیمیایی، حجیم شده و شکل منعطفی به خود می‌گیرد که با آن می‌توان به خوبی درز‌ها را پر کرد.

شرایط استفاده از چسب ساندویچ پانل

ظاهر چسب‌های عایق ساندویچ پانل شبیه به مایع ویسکوز رنگی است. معمولاً ۳۰ دقیقه زمان برای واکنش کاربردی این چسب‌ها لازم است و دمای مورد نیاز استفاده از آن نیز ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. معمولاً حدود یک روز کامل زمان لازم است تا چسب کاملاً خشک شود. در مدت زمان تقریبی یک هفته چسب عایق ساندویچ پانل به مقاومت نهایی مورد نیاز دست پیدا می‌کند.

اهمیت استفاده از چسب ساندویچ پانل

مهمترین دلیل استفاده از این چسب‌ها در سازه‌های ساندویچ پانلی، استحکام، دوام و درزبندی و عایق‌بندی ساندویچ پانل‌ها است. گاهی اوقات نیز برای چسبندگی و اتصال بیشتر فوم عایق به ورق‌های پانل از چسب عایق ساندویچ پانل استفاده می‌شود. بهبود عملکرد سازه‌های پانلی بدون استفاده از این چسب‌ها میسر نمی‌شود.

مهمترین ویژگی چسب ساندویچ پانل

  • مقاومت بالا در برابر نور مستقیم خورشید
  • افزایش طول عمر ساندویچ پانل
  • انعطاف‌پذیری مناسب در گرما و سرما
  • پایداری و مقاومت مناسب در شرایط مختلف آب و هوایی و عوامل جوی
  • خشک شدن در مجاورت هوا و بدون نیاز به خشک کن
  • مقاومت بالا در مقابل اشعه ماوراء بنفش
  • غیر سمی
  • این چسب حلال مواد اولیه ساخت ساندویچ پانل نیست.
  • قابلیت چسبندگی به انواع مصالح ساختمانی
  • استفاده از آن مانع هدررفت انرژی می‌شود.
  • اجرای ساده و آسان بدون نیاز به مهارت خاص

جمع‌بندی

چسب ساندویچ پانل یکی از فاکتور‌های افزایش طول عمر سازه و ساندویچ پانل است. این چسب‌ها که با نام چسب ماستیک و چسب پلی اورتان نیز شناخته می‌شوند به منظور درزبندی و عایق‌بندی بهتر سازه‌های پانلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساخت چسب ساندویچ پانل از فرمولاسیون خاصی استفاده می‌شود که مقاومت و استحکام این چسب‌ها را افزایش می‌دهد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما