۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهنحوه زیرسازی ساندویچ پانل به چه صورت است؟

نحوه زیرسازی ساندویچ پانل به چه صورت است؟

نحوه زیرسازی ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی در دهه‌های اخیر است. اگرچه نصب ساندویچ پانل بسیار سریع و آسان است اما برای انجام این کار نیاز به زیرسازی خواهید داشت. زیرسازی مناسب یکی از مهمترین عوامل دوام و طول عمر بالای ساندویچ پانل است. ما در این مقاله از پارسین گستر به نحوه زیرسازی ساندویچ پنل خواهیم پرداخت.

زیرسازی ساندویچ پانل شامل چه مراحلی است؟

انتخاب ساندویچ پانل‌ها بستگی به نوع سازه و اجرای زیرسازی نیز بسته به کاربرد ساندویچ پانل‌ها و نوع آن‌ها دارد. با این حال در اکثر سازه‌ها مهمترین اقداماتی که به عنوان زیرسازی باید انجام گیرد به این شرح است:

ابتدا با استفاده از پروفیل‌هایی که متناسب با نوع سازه انتخاب می‌شوند، آهن کشی زیرسازی ساندویچ پانل اجرا می‌شود. در زمان زیرسازی دیوار‌ها باید به مسائلی چون جای پنجره، نورگیر، در، دریچه و… توجه داشت. پروفیل‌ها عموماً در اندازه‌های ۹۰*۹۰ یا ۸۰*۸۰ اجرا می‌شوند. قرارگیری ساندویچ پانل‌ها باید با فاصله ۱. ۳۰ سانتی‌متری انجام می‌گیرد و عمودی یا افقی نصب کردن ساندویچ پانل‌ها نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به ان توجه شود.

در صورتی که سازه مورد نظر سوله باشد، معمولاً بعد از اجرای ساندویچ پانل‌ها، هرکدام از آن‌ها روی آهن کشی زیر‌سازی با کمک پیچ‌های پرچ فیکس می‌شوند.

در مرحله آخر باید به آب‌بندی و درزبندی ساندویچ پانل‌ها توجه داشت. این کار با استفاده از آبرو‌ها و فلاشینگ‌ها انجام می‌گیرد. در این بخش از چسب‌های مخصوصی برای درزبندی و آب‌بندی بهینه استفاده می‌شود.

مهمترین نکات در زیرسازی ساندویچ پانل دیواری

زیرسازی ساندویچ پانل‌ها در واقع همان آهن کشی دیوار و سقف است. با این حال کار به همین سادگی خاتمه نمی‌یابد. نکاتی وجود دارد که در زیرسازی باید به آن‌ها دقت شود. مهمترین نکاتی که می‌توان در این زمینه به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

  • ابعاد ساندویچ پانل‌ها
  • توجه به ارتفاع هر متریال
  • توجه به باد خیز بودن منطقه و محاسبه شدت وزش باد در این منطقه
  • مکان نصب محصول
  • توجه به فاصله هر ستون از همدیگر
  • نوع ساندویچ پانل

زیرسازی ساندویچ پانل سقفی

مراحل زیرسازی ساندویچ پانل‌های سقفی کمی با پانل‌های دیواری متفاوت است. مهمترین نکته در زیرسازی ساندویچ پانل‌های سقفی استفاده از تنها یک پیچ سر مته گالوانیزه در هر متر مربع از سقف است. وجود سوراخ‌های اضافه باعث اختلال در نصب ساندویچ پانل سقفی خواهد شد. در اجرای زیرسازی ساندویچ پانل سقفی باید به ساختار اجرا شده روی سقف و فاصله میان تکیه گاه‌های اصلی توجه شود. در گام بعدی ساندویچ پانل‌ها روی پرلین‌های تعبیه شده در سقف قرار می‌گیرد.

نکات مهم زیرسازی ساندویچ پانل سقفی

مهمترین نکاتی که در زیرسازی ساندویچ پانل‌های سقفی باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

  • در این نوع زیرسازی از پیچ‌های مخصوص استفاده می‌شود که واشردار هستند.
  • باید به فاصله بین پانل‌ها و همپوشانی مناسب آن‌ها دقت شود.
  • برای قرارگیری فلاشینگ‌ها و آبرو‌ها باید محل مناسبی در نظر گرفته شود.
  • استفاده از پیچ گالوانیزه بعد از اجرای پانل‌های سقفی صورت می‌گیرد.

اهمیت زیرسازی در اجرای ساندویچ پانل‌ها

همانطور که می‌بینید زیبایی، دوام و کاربرد ساندویچ پانل‌ها بستگی مستقیم به نوع زیرساخت و اجرای صحیح و استاندارد آن دارد. در واقع اگر زیرساز‌های اجرای پانل‌های پیش ساخته استاندارد و اصولی باشد، دوام و طول عمر ساندویچ پانل‌ها و سازه نیز بیشتر خواهد بود.

برای اجرای زیرسازی ساندویچ پانل باید به مواردی از جمله: شدت وزش باد منطقه، محل نصب پانل‌ها، عرض و ارتفاع پانل، فاصله بین ستون‌ها و نحوه قرارگیری و چیدمان نر ومادگی دقت کافی داشت.

در زیرسازی ساندویچ پانل از چه متریالی استفاده می‌شود؟

جنس زیرساز‌ها در اجرای ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری فلزی است. در زیرسازی معمولاً از پروفیل استفاده می‌شود و جهت آن نیز باید عمود بر جهت اجرای ساندویچ پانل باشد. یکی دیگر از مهمترین نکات در نظر گرفتن فاصله ستون‌ها است. معمولاً اندازه‌گیری و اجرای زیرسازی باید توسط اشخاص متخصص و با تجربه انجام گیرد. بعد از اجرای ساندویچ پانل‌ها، آن‌ها را باید به پروفیل‌های قسمت زیرسازی با پیچ فیکس کرد. همچنین در اجرای زیرسازی پانل‌های دیواری باید از ابزاری چون تراز و شاغول برای صحت اندازه‌گیری‌ها استفاده کرد.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌ها امروزه کاربرد گسترده‌ای در ساخت و ساز دارند و به خوبی جای مصالح سنتی چون آجر و سیمان را گرفته‌اند، با این حال اجرای چنین سازه‌هایی نیازمند زیرساخت‌های مناسب است. یکی از مهمترین موارد در اجرای سازه‌ها با ساندویچ پانل مرحله زیرسازی است که نقش بسیار مؤثری در اجرای بی‌عیب و نقص و افزایش طول عمر سازه و ساندویچ پانل‌ها دارد. زیرسازی ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی کاملاً متفاوت است که در این مقاله به آن پرداخته شد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما