۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهدانسیته در ساندویچ پانل به چه معناست؟

دانسیته در ساندویچ پانل به چه معناست؟

دانسیته در ساندویچ پانل

در زمان خرید ساندویچ پانل‌ها یکی از مهمترین موضوعاتی که به آن پرداخته می‌شود دانسیته است. این که دانسیته چیست، چه معنایی دارد و تأثیر آن در انتخاب ساندویچ پانل‌ها چیست موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. ساندویچ پانل‌ها عموماً با دانیسته‌های متنوعی در بازار موجود هستند. شما می‌توانید بسته به کاربردی که برای ساندویچ پانل در نظر دارید یک مدل با دانسیته مناسب را انتخاب کنید. در واقع دانسیته همان چگالی است که مقدار آن با میزان مقاومت ساندویچ پانل در ارتباط است.

دانسیته چیست؟

می‌دانیم که ساندویچ پانل‌ها از دو بخش عایق و فلزی تشکیل می‌شوند. دانسیته واحدی است که برای نشان دادن چگالی بخش عایق ساندویچ پانل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور از دانسیته مقدار جرم موجود در واحد حجم است و در واقع همان چگالی است. هرچه یک جسم سنگین‌تر باشد دانیسته یا جرم آن نیز بیشتر است. یکی از راه‌های تخمین مقاومت و استحکام مصالح پیش ساخته دانستن دانسیته آن‌ها است. هرچه میزان دانسیته بالاتر باشد، مقاومت و استحکام محصول مورد نظر نیز بیشتر خواهد بود.

کاربرد دانسیته در کجاست؟

همانطور که گفتیم دانسیته یک پارامتر بسیار مهم در انتخاب ساندویچ پانل‌ها است و میزان تراکم و چگالی بخش عایق را نشان می‌دهد. میزان فشردگی یا دانسیته عایق‌ها بیشترین نقش را در ضریب انتقال حرارت و ضریب انقال صوت ساندویچ پانل دارند. به طوری که هرچه دانسیته عایق میانی ساندویچ پانل بیشتر باشد، عایق بهتری برای گرما و صوت خواهد بود و ساندویچ پانل‌هایی با دانسیته هسته میانی پایین، جذب صدای بالایی دارند و عایق مناسبی برای گرما نیز نخواهند بود.

نقش دانسیته ساندویچ پانل در عملکرد آن

میزان مقاومت یک ساندویچ پانل در مقابل عواملی چون رطوبت، حرارت و عوامل محیطی بستگی به نوع هسته میانی یا فوم عایق آن خواهد داشت. میزان دانسیته نیز تراکم و چگالی فوم عایق را نشان می‌دهد بنابراین چگالی بالاتر فوم عایق به معنای مقاومت و غیر قابل نفوذ بودن آن است. اگر دانسیته یک ساندویچ پانل مناسب و بالا باشد حتی می‌توان از آن استفاده مجدد داشت، به این معنا که در صورت استفاده از ساندویچ پانل دست دوم نیز، همچنان کیفیت و مقاومت آن به اندازه یک ساندویچ پانل نو خواهد بود.

ارتباط دانسیته و قیمت ساندویچ پانل

قیمت ساندویچ پانل‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که دانسیته یکی از آن‌ها است. مهمترین عامل تعیین قیمت در ساندویچ پانل‌ها کیفیت فوم عایق است، بنابراین دانسیته فوم عایق و ضخامت آن می‌تواند در تعیین قیمت ساندویچ پانل‌ها تأثیرگذار باشد. هرچه از مواد مرغوب‌تری برای تهیه فوم ساندویچ پانل استفاده شود، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. دانسیته بالا در فوم‌های عایق، به معنای استحکام، دوام و عایقبندی بهتر است، به همین دلیل هم هرچه دانسیته بالاتر باشد، قیمت ساندویچ پانل نیز بالاتر خواهد بود.

مقایسه دانسیته انواع فوم در ساندویچ پانل

می‌دانیم که فوم عایق در ساندویچ پانل از متریال مختلفی تهیه می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها، فوم پلی اورتان، پشم سنگ و پلی استایرن است. هرکدام از این فوم‌ها با دانسیته‌های مختلف در بازار موجود هستند. البته برای استفاده از این فوم‌ها به عنوان عایق در ساندویچ پانل‌ها نیاز است که سراغ دانسیته‌های استاندارد برویم. با این حال در میان سه نوع فومی که معرفی شد، فوم پلی اورتان دارای بیشترین دانسیته است؛ به این ترتیب از ضریب انتقال گرما و صوت کم‌تری برخوردار بوده و استحکام بیشتری نیز دارد.

انتخاب میزان دانسیته فوم عایق با توجه به کاربردی که ساندویچ پانل خواهد داشت متغیر است. معمولاً در ساندویچ پانل‌ دیواری میزان دانسیته فوم عایق بیشتر است.

انتخاب دانسیته مناسب در ساندویچ پانل‌ها

معمولاً ساندویچ پانل‌ها در ضخامت‌های متنوع از ۲ تا ۲۵ سانتی‌متر بسته به نیاز مشتری تولید می‌شوند. انتخاب نوع فوم عایق و میزان دانسیته آن نیز بسته به شرایط و کاربرد این ساندویچ پانل‌ها تعیین می‌شود به طور مثال در حالت استاندارد فوم پلی اورتان با دانسیته ۲+۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب است که تراکم خوبی محسوب می‌شود. این ساندویچ پانل‌ها عموماً با ورق گالوانیزه پوشانده می‌شوند و دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به ضد حریق بودن اشاره کرد. از ساندویچ پانل‌های پلی اورتان در ساخت سردخانه، محیط‌های ایزوله و به شکل ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری استفاده می‌شود.

در فوم اکس پی اس دانسیته ۲+۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. این نوع ساندویچ پانل‌ها نیز دارای دانسیته بالایی هستند و از مقاومت خوبی برخوردارند. کاربرد آن‌ها همانند پانل‌های پلی اورتان بسیار گسترده است و عایق خوبی برای گرما و حرارت محسوب می‌شوند.

فوم پلی استایرن دارای دانسیته ۲+۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب است که در مقایسه با دو نمونه قبلی بسیار کمتر است. به این ساندویچ پانل‌ها، پانل یونولیتی، پلاستوفوم یا EPS هم می‌گویند. دانسیته یا فشردگی این فوم‌ها به گونه‌ای است که عایق خوبی برای صوت محسوب می‌شوند اما متریال پلی استایرن در مقابل حرارت و شعله مستقیم بسیار آسیب‌پذیر است. از این ساندویچ پانل‌ها عموماً در سالن‌های ورزشی، سالن‌های کنفرانس و استودیو‌های ضبط صدا استفاده می‌شود.

فوم پشم سنگ دارای دانسیته ۱۲۰+۲ است و از ورق‌های آلوزینک، آلومینیوم و گالوانیزه به عنوان پوشش خارجی آن استفاده می‌شود. بیشترین تراکم یا دانسیته در میان فوم‌های عایق پانل‌های پیش ساخته به فوم پشم سنگ تعلق دارد و این هسته‌ها عایق بسیار مناسبی برای صوت، گرما و رطوبت محسوب می‌شوند. از این پانل‌ها به عنوان عایق ساختمان‌ها، عایق صنعتی و کارگاهی در سقف‌های آکوستیک، فرودگاه‌ها، استودیو‌های صدابرداری و… با نام ساندویچ پنل آکوستیک استفاده می‌شود.

دانسیته ساندویچ پانل‌های پشم شیشه نیز بین ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. این ساندویچ پانل‌ها بسیار ارزان هستند و هزینه کمتری برای خرید آن‌ها باید پرداخت شود. از این پانل‌ها نیز در ساخت کانکس‌های پیش ساخته، ساختمان‌های پیش ساخته اداری، مسکونی، آموزشی و… استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

دانسیته یکی از عوامل تأثیرگذار در استقامت، مقاومت، میزان عایق‌بندی و البته قیمت ساندویچ پانل‌ها است. منظور از دانسیته جرم و چگالی فوم عایق به کار رفته در پانل‌های پیش ساخته است. هرچه میزان دانسیته بیشتر باشد مقاومت پانل ساخته شده از آن نیز بیشتر خواهد بود. ضمن این که میزان دانسیته می‌تواند در کاربرد ساندویچ پانل‌ها نیز تأثیرگذار باشد. ما در این مقاله به دانسیته استاندارد انواع ساندویچ پانل و کاربرد آن‌ها پرداختیم.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما