۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهسوله چیست؟ ساخت سوله با ساندویچ پانل

سوله چیست؟ ساخت سوله با ساندویچ پانل

سوله چیست؟ ساخت سوله با ساندویچ پانل

یکی از مهمترین کاربرد‌های ساندویچ پانل‌های پیش ساخته، ساخت سوله است. با توجه به ویژگی‌های خاصی که در ساخت سوله‌های مختلف در نظر است، پانل‌های پیش ساخته بهترین انتخاب برای ساخت چنین سازه‌هایی محسوب می‌شوند. ما در این مقاله از مجله پارسین گستر به نکات مهم ساخت سوله با ساندویچ پانل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سوله چیست؟

سوله یک سازه فلزی با سقف شیبدار است که در صنایع مختلف به عنوان کارگاه، کارخانه یا انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار سوله‌ها با توجه به نوع کاربری آن‌ها با سایر سازه‌های صنعتی فرق دارد. امروزه در ساخت سوله‌ها از روش‌ها و مصالح ساخت و ساز سنتی استفاده نمی‌شود. در گذشته و در روش‌های سنتی از آجر و سیمان در ساخت دیوار و از ورق‌های سقفی شیب دار در سقف سوله‌ها استفاده می‌شد. ساندویچ پانل‌ها بهترین جایگزین مصالح سنتی در ساخت سوله محسوب می‌شوند. معمولاً در ساخت سوله‌ها از ساندویچ پانل‌های گالوانیزه، آلوزنیک و آلومینیوم با فوم عایق پشم سنگ یا پشم شیشه استفاده می‌شود. از انواع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی می‌توان در ساخت سوله‌ها استفاده کرد.

ساخت سوله با ساندویچ پانل

سوله یکی از پرمصرف‌ترین بنا‌های صنعتی محسوب می‌شود. معمولاً اسکلت سوله از فلزات ساخته می‌شود، ساخت سوله با مصالح سنتی علاوه بر هزینه بالا، انعطاف‌پذیری کمی را به همراه دارد در صورتی که ساخت این سازه‌ها با پانل‌های پیش ساخته علاوه بر کاهش هزینه پروژه با صرفه‌جویی در زمان و نیروی انسانی نیز همراه است.

ساندویچ پانل‌ها دارای ویژگی‌هایی چون عایق بودن در برابر گرما، سرما، رطوبت، خوردگی، پوسیدگی، محیط‌های اسیدی و شیمیایی و… و همچنین مقاومت بالا در مقابل حرارت، آتش سوزی، سیل، زلزله، فشار بیرونی و… هستند که همین ویژگی‌ها استفاده از آن‌ها را در ساخت سوله با توجه به کاربری صنعتی که دارد به انتخابی مطمئن، ایمن و مقرون به صرفه تبدیل می‌کند.

مزایای ساخت سوله با ساندویچ پانل

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که انواع ساندویچ پانل از آن برخوردار هستند، مهمترین مزایایی که این مصالح مدرن در ساخت سوله دارند عبارتند از:

  • سبکی سازه و در عین حال استحکام و دوام بالا
  • اجرای فوری، نصب آسان، انعطاف‌پذیری مناسب در ساخت
  • مقاومت بسیار مناسب پانل‌های پیش ساخته در مقابل رطوبت، حرارت، صدا و…
  • نفوذناپذیری ساندویچ پانل‌ها در مقابل حشرات به ویژه در مورد سوله‌هایی که در محیط‌های صنایع غذایی، انبار غله و… کاربرد دارند.
  • افزایش عمر مفید سوله و تجهیزات و تأسیسات آن
  • ضخامت کم دیواره‌ها در ساخت سوله با ساندویچ پانل فضای بیشتری را در مقایسه با سوله‌های سنتی در اختیار قرار می‌دهد.
  • مدت زمان اجرای پروژه به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد.
  • مقاومت بالا در مقابل آتش سوزی
  • امکان ساخت سوله در مناطق صعب العبور، ارتفاعات و… به دلیل شرایط آسان حمل و نقل ساندویچ پانل‌ها و نصب آسان آن‌ها
  • قابلیت شستشو و کاملاً بهداشتی

بهترین ساندویچ پانل‌ها در ساخت سوله

شاید این سؤال مطرح باشد که بهترین نوع ساندویچ پانل در ساخت سوله کدام است؟ با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که انواع ساندویچ پانل با پوشش و فوم‌های عایق متنوع دارند، می‌توان کاربرد‌های متنوعی برای آن‌ها در نظر گرفت. معمولاً بهترین انتخاب برای ساخت سوله‌ها، ساندویچ پانل‌هایی با فوم پلی اورتان با ضخامت بین ۴ تا ۲۵ سانتی‌متر است. برای پوشش سقف بهتر است از پانل‌هایی با ضخامت ۲ تا ۲۵ سانتی‌متر استفاده شود. بهترین نوع ساندویچ پانل سقفی برای ساخت سوله، ساندویچ پانل‌هایی با پوشش شادولاین است.

در ساخت سقف سوله‌ها معمولاً از ساندویچ پانل‌های گالوانیزه استفاده نمی‌شود و مهمترین دلیل آن نیز استفاده از فوم عایق پشم شیشه در این نوع پانل‌ها است که سازه را در مقابل تجمع قارچ‌ها و حشرات موذی آسیب‌پذیر می‌سازد. بهترین فوم عایق برای ساخت سوله‌ها با ساندویچ پانل، پلی اورتان است که در مقابل اسید‌ها، باز‌ها، مواد شیمیایی، میکروب، ویروس، قارچ و کپک از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

ساندویچ پانل‌های دیواری مناسب در ساخت سوله نیز بهتر است دارای فوم عایق پلی استایرن، پشم سنگ یا پلی اورتان باشد. معمولاً از ساندویچ پانل‌های پلی استایرن با توجه به سبکی فوق‌العاده بالایی که دارند برای ساخت دیوار‌های سوله استفاده می‌شود.

یکی از مهمترین نکاتی که در انتخاب پانل‌های پیش ساخته در ساخت سوله باید به آن توجه داشته باشید، عایق بودن پانل‌ها و ویژگی‌هایی است که در این زمینه دارند. بهترین نوع فوم عایق پانل‌های پشم سنگ است که در مقایسه با سایر پانل‌ها مقاومت بالاتری در برابر حرارت و شعله مستقیم دارند و در واقع نسوز محسوب می‌شوند.

بهتر است در ساخت سوله از ساندویچ پانل‌هایی که هر دو روی آن‌ها از ورق‌های فلزی ساخته شده است استفاده شود تا مقاومت و استحکام سازه افزایش یابد.

انواع ساندویچ پانل‌های کاربردی در ساخت سوله

انواع ساندویچ پانل‌هایی که در ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • ساندویچ پانل پیچ مخفی: این نوع پانل‌ها بدون شیار ساخته می‌شوند و به همین دلیل از مقاومت خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش، باکتری، قارچ و سایر آلودگی برخوردار هستند. معمولاً در سوله‌هایی با کاربرد صنایع غذایی، بهداشتی و آزمایشگاه و… از این پانل‌ها استفاده می‌شود.
  • ساندویچ پانل‌های پلی استایرن: این ساندویچ پانل‌ها بسیار سبک بوده و به دلیل ارزان بودن و نصب آسان می‌تواند در کاهش هزینه‌های ساخت سوله بسیار تأثیرگذار باشد. از ساندویچ پانل پلی استایرن معمولاً برای ساخت سوله‌هایی با کاربری گلخانه، سردخانه و… استفاده می‌شود.

کاربرد سوله‌های ساخته شده با ساندویچ پانل

انتخاب نوع پانل‌ها با توجه به کاربری سوله صورت می‌گیرد. انواع ساندویچ پانل با ورق‌های آلوزینک، گالوانیزه، آلومینیوم و فوم‌های عایق پشم سنگ، پشم شیشه، پلی اورتان و پلی استایرن در ساخت سوله‌ها کاربرد دارند. مهمترین کاربرد سوله‌های ساخته شده از پانل‌های پیش ساخته عبارتند از:

  • سوله‌های کارگاهی و تولیدی صنعتی
  • سوله‌های انبار یا سیلو
  • سوله‌های پرورش و کاشت گل و گیاه
  • ساختمان‌های پیش ساخته ویلایی
  • آشیانه هواپیما
  • پروژه‌های عمرانی و سدسازی
  • پروژه‌های مترو و معادن
  • سوله‌های سردخانه‌ای

جمع‌بندی

سوله یکی از کاربردی‌ترین سازه‌ها در صنایع مختلف محسوب می‌شود. با توجه به کاربری سوله‌ها می‌توان از انواع ساندویچ پانل‌ها در ساخت آن بهره گرفت. ساخت سوله‌ها در مدت زمان کوتاه‌تر با هزینه کمتر و یا در مناطق صعب العبور و با شرایط خاص از جمله مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌ها در ساخت سوله است. از انواع ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری با پوشش‌های متنوع و فوم‌های عایق می‌توان در ساخت سوله استفاده کرد که انتخاب نوع آن‌ها با توجه به کاربری سوله‌ها صورت می‌گیرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما