۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهکانکس ساندویچ پانل چیست؟

کانکس ساندویچ پانل چیست؟

کانکس ساندویچ پانل چیست؟

یکی از کاربردهای ساندویچ پانل ساخت کانکس است و به کانکسی که با ساندویچ پانل ساخته می‌شود، کانکس ساندویچ پانل می‌گویند. کانکس‌های ساندویچ پانل از جمله محبوب‌ترین و پرمتقاضی‌ترین انواع کانکس محسوب می‌شوند. مهمترین دلیل محبوبیت این نوع کانکس‌ها مزایا و ویژگی‌های خاصی است که به سبب ساختار پانلی از آن برخوردار می‌شوند. در این مقاله از پارسین گستر قصد داریم به کانکس ساندویچ پانل و کاربردهای آن بپردازیم.

کانکس ساندویچ پانل چیست؟

کانکس به اتاقک یا محفظه کوچکی گفته می‌شود که دارای کاربردهای متنوعی است و امکان جابجایی و حمل و نقل آن‌ها وجود دارد. کانکس‌ها انواع مختلفی دارند و از متریال گوناگونی برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. کانکس ساندویچ پانل نوعی کانکس است که دیوارها و سقف آن با استفاده از ساندویچ پانل ساخته می‌شود. مهمترین ویژگی چنین کانکس‌هایی سبکی و حمل و نقل آسان، عایقبندی مناسب در مقابل سرما، گرما و رطوبت، ضد حریق و نسوز بودن، دارا بودن استانداردهای بهداشتی و ایمنی است.

کاربرد کانکس ساندویچ پانل

از آنجایی که کانکس‌های ساندویچ پانل ساختار خاصی دارند که کاملا از پانل‌های پیش ساخته تولید شده است، ویژگی‌های منحصر به فردی پیدا می‌کنند که تعیین کننده کاربرد آن‌ها است. استفاده از چنین کانکس‌هایی در شرایط مختلف اقلیمی در محیط‌های صنعتی، کارگاه ها، قرارگاه‌های نظامی، پادگان ها، آزمایشگاه، سردخانه، اورژانس مناطق محروم، پشت بند تریلرها، اتاقک‌های نگهبانی، استفاده به عنوان کلاس درس سیار در مناطق محروم، بیمارستان‌های صحرایی و پروژه‌های عمرانی و… رایج است.

مزایای استفاده از کانکس ساندویچ پانل

مهمترین مزایا استفاده از چنین کانکس‌هایی در شرایط و موقعیت‌های مختلف به این شرح است:

  • صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گاز CO2
  • کاهش هزینه‌های ساخت و ساز
  • کاهش زمان ساخت و ساز سازه‌های کانکسی
  • شرایط نگهداری آسان و کم هزینه
  • عایق‌بندی مناسب گرما، سرما، رطوبت، خوردگی، اکسیداسیون و مواد شیمیایی
  • قابل استفاده در هر شرایط اقلیمی و جوی
  • مقاومت بالا در برابر زلزله
  • دارای تنوع رنگ و طرح
  • قابلیت انعطاف‌پذیری بالا جهت استفاده در طرح‌های خاص
  • کم هزینه و مقرون به صرفه در مقایسه با مصالح سنتی
  • قابلیت شستشو و استرلیزاسیون

انواع کانکس ساندویچ پانل

کانکس‌های ساندویچ پانل انواع مختلفی دارند، این کانکس‌ها از جهت ثابت و متحرک بودن به دو دسته کانکس‌های ثابت و کانکس‌های متحرک یا چرخ دار تقسیم می‌شوند که حمل و نقل کانکس‌های متحرک به مراتب آسان‌تر و سریع‌تر از کانکس‌های ثابت است. از نظر طراحی ظاهری نیز کانکس‌های ساندویچ پانلی به سه دسته کانکس ساده، دکوراتیو و ویلایی تقسیم می‌شوند. قیمت هریک از انواع کانکس‌های ساندویچ پانل با توجه به نوع و کاربرد آن تعیین می‌شود.

قیمت کانکس ساندویچ پانل

همانطور که اشاره کردیم کانکس‌های ساندویچ پانل انواع مختلفی دارند و از انواع ساندویچ پانل در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. مشخصات فنی و روش اجرای پانل‌های پیش ساخته به عنوان مواد اولیه ساخت کانکس و همچنین ابعاد و نوع کانکس در تعیین قیمت آن تأثیرگذار هستند. در ساخت کانکس‌های ساندویچ پانل معمولا از انواع ورق‌های آلوزینک، گالوانیزه و آلومینیوم استفاده می‌شود. می‌توان در نمای خارجی کانکس ساندویچ پانل از کامپوزیت و در نمای داخلی آن از Mdf و Pvc استفاده کرد.

مقایسه کانکس معمولی و کانکس ساندویچ پانل

شاید بتوان گفت که مهمترین تفاوت این دو نوع کانکس خاصیت عایق­بندی این نوع کانکس‌ها است. در کانکس‌های ساندویچ پانل عموما از عایق پلی یورتان استفاده می‌شود و در مورد کانکس‌های گالوانیزه یا معمولی، عایق پلی استایرن انتخاب رایج‌تری است. عایق پلی یورتان عایق حرارتی و عایق پلی استایرن عایق رطوبتی محسوب می‌شود.

در کانکس‌های ساندویچ پانل دیواره‌های بیرونی و درونی از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود اما در کانکس‌های معمولی فقط دیواره‌های بیرونی از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند. کانکس‌های ساندویچ پانل نیازی به دیوارپوش داخلی ندارند در صورتی که در کانکس‌های معمولی در دیواره‌های درونی از دیوارپوش استفاده می‌شود. کانکس‌های ساندویچ پانل در مقایسه با کانکس‌های معمولی قیمت بالاتری دارند.

جمع‌بندی

کانکس‌های ساندویچ پانل بهترین انتخاب با کاربردهای متنوع در شرایط اقلیمی مختلف محسوب می‌شوند. چنین کانکس‌هایی با توجه به ویژگی‌هایی چون عایق گرما و سرما بودن، عایق رطوبت بودن، ضد زنگ و ضد خوردگی و ضد حریق بودن در مقایسه با کانکس‌های معمولی انتخاب بهتری محسوب می‌شوند. ویژگی‌های دیگری چون سرعت ساخت، کاهش هزینه‌های ساخت و سهولت حمل و نقل در کنار سبکی سازه می‌تواند این کانکس‌ها را به یک انتخاب عالی و کاربردی تبدیل سازد.

انتخاب نوع ساندویچ پانل‌ها و عایق‌ها در کانکس‌های ساندویچ پانل با توجه به کاربرد آن‌ها و همچنین مشخصات فنی مورد نظر تعیین می‌شود.

کانکس‌های ساندویچ پانل به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد قیمت بالاتری نسبت به کانکس‌های معمولی دارا است. در متن مقاله به تمام نکات مرتبط با ویژگی‌های کانکس ساندویچ پانل اشاره شد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما