۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهکاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

ساندویچ پانل‌ها یا پانل‌های پیش ساخته کاربردهای گسترده‌ای دارند که پیش از این در مقاله کاربردهای ساندویچ پانل به آن‌ها پرداخته‌ایم. یکی از رایج‌ترین آن‌ها استفاده از ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ است. می‌دانیم که محیط پرورش قارچ باید کاملا ایزوله و عاری از هر گونه آلودگی محیطی و میکروبی باشد، ضمن این که باید قابلیت شستشو و تمیز کردن نیز داشته و از نظر رطوبت و حرارت نیز عایق باشند. بنابراین ساندویچ پانل‌ها یک انتخاب ایده آل برای ساخت سالن‌های پرورش قارچ محسوب می‌شوند. در این مقاله از پارسین گستر قصد داریم به نکات پیرامون کاربرد ساندویچ پانل در سالن‌های پرورش قارچ بپردازیم.

لزوم استفاده از ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

سالن‌های پرورش قارچ از نظر شرایط محیطی بسیار حساس هستند. میزان رطوبت و دما دو مورد بسیار مهم و حیاتی در پرورش قارچ محسوب می‌شوند. ضمن این که برای پرورش این ماده خوراکی نیاز است که محیطی استریل و ایزوله در اختیار داشته باشید. محیطی که علاوه برعدم امکان رشد باکتری، ویروس و میکروب‌ها به راحتی قابل شستشو و ضد عفونی باشد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود برای ساخت این سالن‌ها از ساندویچ پانل استفاده شود. این محصول ویژگی‌های خاصی دارد که بهترین امکان را برای ساخت سالن‌های پرورش قارچ در اختیار شما قرار می‌دهد.

ورق‌های به کار رفته در ساخت ساندویچ پانل در لایه‌های بیرونی، مقاومت بالایی در برابر خوردگی، رطوبت و زنگ زدگی دارند. ضمن این که قابلیت شستشو و ضد عفونی دارند و امکان شستشوی کامل محیط را برای شما فراهم می‌سازند.

از دیگر ویژگی‌های ساندویچ پانل می‌توان به خاصیت عایق‌بندی آن اشاره کرد. این محصول عایق‌بندی مناسبی برای حرارت و رطوبت محسوب می‌شود که امکان برقراری شرایط مناسب برای پرورش قارچ را ایجاد می‌کند.

البته یک نکته مهم را در مورد کاربرد ساندویچ پانل‌ها در ساخت سالن پرورش قارچ باید در نظر داشته باشید و آن انتخاب محصول مناسب از نظر چگالی، دانسیته و ضخامت است. ضخامت مناسب برای ساندویچ پانل‌هایی که در ساخت سالن پرورش قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرند ۷ سانتی متر است.

نکته دیگری که در استفاده از ساندویچ پانل‌ها برای ساخت سالن پرورش قارچ می‌توان به آن اشاره کرد، ایجاد محیطی ایزوله و قابل شستشو در سالن است. این پانل‌ها به راحتی شسته شده و ضد عفونی می‌شوند ضمن این که مانع بسیار قوی در برابر ورود حشرات موذی و رشد میکروب یا باکتری هستند.

طراحی سالن پرورش قارچ با ساندویچ پانل

مهمترین نکات در طراحی سالن پرورش قارچ، ساخت سالن به شکلی است که از هدر رفتن انرژی در سالن جلوگیری کرده و رطوبت و دمای مناسب را برای پرورش این ماده خوراکی فراهم سازد. معمولا این سالن‌ها را به شکل مسقف و دو طبقه طراحی می‌کنند که در قسمت بیرونی سقف به شکل شیب دار و در بخش داخلی بدون شیب است. به این ترتیب سالن از تابش مستقیم آفتاب و همچنین نفوذ آب باران و برف به داخل کاملا در امان خواهد بود.

با توجه به ویژگی‌های که برای ساندویچ پانل‌ها تعریف شده است، این محصولات بهترین مصالح برای ساخت سالن‌های پرورش قارچ محسوب می‌شوند.

محیط داخلی سالن باید به شکل مستطیل، یکنواخت، ساده و بدون پیچ و تاب خوردگی باشد.

عایق‌بندی سالن‌های پرورش قارچ از جمله مهمترین نکات است که اصلی‌ترین دلیل کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ نیز محسوب می‌شوند. ساندویچ پانل‌ها عایق‌بندی سالن را در حد استاندارد ایجاد کرده و هزینه‌های ناشی از کنترل دما و رطوبت را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند. استفاده از ساندویچ پانل‌هایی با ورق فولاد گالوانیزه یا آلوزینک در سالن‌های پرورش قارچ رواج بیشتری دارد.

در ساخت دیوارهای سالن‌های پرورش قارچ معمولا از پانل‌های دوبل استفاده می‌شود. ساختار گالوانیزه و آلوزینک در ساندویچ پانل‌ها امکان تبادل هوا و خروج هوای گرم و سرد بین سالن‌ها را ایجاد می‌کند و همچنین به صورت یک پوشش و محافظ مناسب نیز عمل می‌کند. همچنین این ساختار محیط سالن را در مقابل عواملی چون گرما، سرما، رطوبت و آلودگی مقاوم می‌سازد.

ساندویچ پانل‌ها را می‌توان از نظر شرایط اقلیمی در هر منطقه و با هر شرایط آب و هوایی استفاده کرد ضمن این که این محصولات دوستدار محیط زیست هستند و از جمله مصالح قابل بازیافت محسوب می‌شوند.

در مقایسه با سایر مصالح، استفاده از ساندویچ پانل‌ها به دلیل ویژگی‌هایی چون تعمیرات و نگهداری آسان، نصب سریع، سبک شدن سازه و… توجیه اقتصادی بهتری دارد. ضمن این که استفاده از ساندویچ پانل سالن پرورش قارچ را از نظر عایق ضد آتش سوزی و همچنین عایق صوتی نیز تأمین می‌سازد.

بهترین گزینه برای استفاده در طراحی و ساخت سالن‌های پرورش قارچ ساندویچ پانل‌های آلوزینک با فوم پلی یورتان با ضخامت ۶ تا ۷ سانتی متر است.

به این ترتیب استفاده از ساندویچ پانل‌ها در ساخت سالن‌های پرورش قارچ از نظر هزینه، ساخت چنین سازه‌هایی را با قیمت مناسب‌تری به همراه دارد ضمن این که در مقایسه با سایر مصالح از مزایای بیشتری به لحاظ محیط زیستی و ویژگی‌های مورد نظر برای ساخت چنین فضاهایی برخوردار است.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌ها کاربردهای متنوعی دارند. استفاده از این مصالح مدرن با توجه به ویژگی‌هایی چون سهولت نصب، سبک بودن، قابلیت تعمیر و نگهداری آسان، عایق مناسب رطوبت، حرارت، صدا و قابلیت شستشو و ضد عفونی در بسیاری از صنایع رواج دارد. یکی از مهمترین کاربردهای ساندویچ پانل استفاده از آن در طراحی سالن‌های پرورش قارچ است که در این مقاله به مهمترین نکات پیرامون این موضوع اشاره شد. بهترین ساندویچ پانل برای ساخت سالن پرورش قارچ ساندویچ پانل با ورق آلوزینک و فوم پلی یورتان است که دارای ضخامت 7 سانتی متر باشد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما