۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهنکات مهم حمل و جابجایی ساندویچ پانل

نکات مهم حمل و جابجایی ساندویچ پانل

نکات مهم حمل و جابجایی ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها عموماً از استحکام بالایی در مقابل فشار‌های خارجی برخوردار هستند با این حال عدم رعایت نکات استاندارد و ایمنی در حمل و نقل ساندویچ پانل‌ها می‌تواند باعث ایجاد صدماتی به پوشش پانل یا فوم‌های عایق وارد سازد. آسیب دیدگی این پانل‌ها می‌تواند در ویژگی‌هایی چون عایق‌بندی، خواص ضد آب یا ضد اسید بودن آن‌ها تأثیرگذار باشد. دستورالعمل‌های حمل و نقل انواع ساندویچ پانل شامل همه مراحل بسته‌بندی، بارگیری، انتقال و تخلیه آن می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که در حمل و نقل ساندویچ پانل‌ها از نیروی کار با تجربه و متخصص استفاده شود تا آسیبی به پانل‌های پیش ساخته وارد نگردد. در این مقاله از پارسین به نکات مهمی که در زمان حمل و جابه جایی ساندویچ پانل باید به آن دقت کنید خواهیم پرداخت.

مهمترین نکات حمل و نقل ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها از مرحله تولید تا نصب بار‌ها حمل و جابه جا می‌شوند. رعایت نکات حمل و جابه جایی باعث می‌شود که احتمال صدمه دیدن پانل‌ها به صفر برسد. صدمه دیدن پانل‌های پیش ساخته به معنای اختلال در ویژگی‌های منحصر به فردی است که عامل اصلی استفاده از این مصالح مدرن به جای مصالح سنتی خواهد بود.

ساندویچ پانل‌ها بعد از تولید در کارخانه وارد فرآیند حمل و نقل می‌شوند. معمولاً پانل‌ها را در پک‌هایی از جنس پلی‌اتیلن بسته‌بندی می‌کنند. به این ترتیب تا حدود زیادی از آسیب‌های احتمالی در زمان حمل و نقل در کارخانه پیشگیری می‌شود. معمولاً تخلیه و بارگیری پانل‌ها توسط لودر یا لیفتراک صورت می‌گیرد. این پانل‌ها بسته به نوع، ضخامت و تعداد در پالت‌های مختلفی قرار می‌گیرند. پالت سازه‌ای محکم و استوار است که در صنایع مختلف به منظور جابه جایی ایمن محصولات مورد استفاده قرار گرفته و معمولاً از چوب خام، پلاستیک و یا مواد بازیافتی تولید می‌شود. مهمترین نکاتی که در زمان حمل و نقل پانل‌های پیش ساخته باید به آن‌ها اشاره کرد به این شرح است:

بسته‌بندی در کارخانه

یکی از مهمترین فرآیند‌های محافظت از پانل‌های پیش ساخته بسته‌بندی کردن آن‌ها است که عموماً در پک‌های پلی‌اتیلن و در بسته‌های ۳ یا ۶ تایی بسته‌بندی می‌شوند. معمولاً بسته‌بندی پانل‌های پیش ساخته به صورت مکانیکی انجام می‌گیرد و در خط تولید بعد از اتمام تولید، پانل‌ها به تونل مخصوص بسته‌بندی وارد شده و با حرارت کنترل شده در پوششی از مواد پلی‌اتیلن یا فویل محافظ قرار می‌گیرد.

انتخاب نوع پوشش بسته‌بندی با توجه به نوع پانل‌ها و کاربرد آن‌ها انتخاب می‌شود. به طور مثال ساندویچ پانل‌های دو رو نایلون یا سردخانه‌ای را عموماً با فویل بسته‌بندی می‌کنند. اما در ساندویچ پانل‌های آلومینیومی یا آلوزینک از مواد پلی‌اتیلن برای بسته‌بندی استفاده می‌شود.

پانل‌های بسته‌بندی شده را برای حمل و نقل راحت‌تر روی پالت قرار می‌دهند و در حمل و نقل آن‌ها از لیفتراک یا جرثقیل استفاده می‌شود.

حمل و نقل ساندویچ پانل

بعد از این که پانل‌ها از خط تولید خارج می‌شوند اولین مرحله از حمل و نقل آن‌ها آغاز می‌شود. عموماً پانل‌ها بعد از تولید به واحد انبارداری و از آنجا برای فروش به مشتری یا بازار انتقال می‌یابند. رعایت نکات مهم ایمنی و نگهداری در زمان حمل و نقل ساندویچ پانل‌ها باعث می‌شود که خسارت ناشی از حمل و نقل مثل خط و خش روی پانل‌ها، آسیب دیدگی پوشش پانل و… به حداقل برسد. مهمترین نکاتی که در حمل و نقل پانل‌ها باید رعایت شود عبارتند از:

  • وسایل نقلیه مورد استفاده برای حمل و نقل ساندویچ پانل باید مجهز به چادر مخصوص در بخش بالا و کناره بار باشد. به طوری که پانل‌ها در مقابل عواملی چون باد و باران به خوبی محافظت شوند.
  • بارگیری و تخلیه پانل‌ها در هر بخش از حمل و نقل با کمک جرثقیل یا لیفتراک انجام می‌گیرد. برای محافظت بیشتر از بار، در زمان جابه جایی پالت‌ها از کمربند‌های بلندکننده یکبار مصرف، کابل یا زنجیر استفاده می‌شود.
  • کف خودرو‌های حمل و نقل باید کاملاً صاف، تمیز و بدون هیچ برآمدگی باشد تا از ورود آسیب‌های ناخواسته به پانل‌ها پیشگیری شود.
  • برای محافظت بیشتر از پانل‌ها در زمان حمل و نقل می‌توان از لنت فوم یا پد‌های پلی استایرن استفاده کرد.
  • پانل‌هایی که در ساخت هسته عایق آن‌ها از پشم معدنی استفاده می‌شود نباید از وسیله نقلیه بیرون بزند. همچنین حمل و نقل این پانل‌ها با وسایل نقلیه محفظه باز ممنوع است.
  • راننده خودروی حمل‌کننده پانل‌های پیش ساخته باید مجوز لازم برای انجام فرآیند حمل و نقل این محصولات را داشته باشد.

نگهداری از ساندویچ پانل‌ها

وقتی پانل‌های پیش ساخته از کارخانه به انبار یا پروژه ارسال می‌شوند، باید نکات مربوط به نگهداری و ذخیره آن‌ها را پیاده‌سازی کرد. مهمترین نکاتی که در این زمینه وجود دارند عبارتند از:

  • بسته‌های پانل پیش ساخته باید روی پایه شیب دار قرار بگیرند تا از نفوذ آب باران به بخش‌های زیرین جلوگیری شود. همچنین اگر پانل‌ها در محیط‌های خارجی نگهداری می‌شوند باید بسته‌های پانل در مقابل عوامل محیطی چون باران، آفتاب، گرد و غبار و… محافظت شوند. برای این کار از چادر‌های برزنتی یا پوشش‌های دیگر استفاده می‌شود.
  • اگر قرار است پانل‌های پیش ساخته برای مدت زمان زیادی دپو شوند بهتر است که پوشش محافظ آن‌ها برداشته شود.
  • در صورتی که محل نگهداری و ذخیره ساندویچ پانل‌ها در محیط‌های مرطوب و شرجی است بهتر است که روی پوشش محافظ سوراخ تهویه ایجاد شود تا گردش هوا به خوبی رخ دهد و رطوبت تبخیر شود.
  • تمهیدات لازم برای محافظت از ساندویچ پانل‌ها در مقابل ضربه و فشار باید انجام گیرد.
  • در زمان استفاده از پانل برش یا ماشین کاری روی پانل‌ها باید با ابزار مناسب و با ایمنی کافی انجام گیرد تا از آسیب دیدن بخش‌های دیگر پانل جلوگیری شود.
  • در زمان نگهداری و انبار کردن پانل‌ها تعداد پانل‌هایی که روی هم قرار می‌گیرند بستگی به وزن پانل‌ها دارد. عموماً این عدد بین ۳ تا ۱۲ پانل متغیر است.
  • پوشش نازکی که بین صفحات پانل‌ها قرار دارد باید بلافاصله در زمان نصب برداشته شود و نباید بیش از دو هفته روی سازه باقی بماند.
  • در زمان برداشتن پانل‌ها از روی هم باید دقت کنید که از کشیده شدن پوشش پانل روی پانل‌های زیرین پیشگیری شود این کار باعث ایجاد خط و خش روی پوشش پانل‌ها می‌شود.
  • در زمان نصب از راه رفتن روی پانل‌ها باید خودداری کرد.
  • بهتر است تخلیه پانل‌های پیش ساخته در نزدیکترین نقطه به محل نصب انجام گیرد تا از آسیب، ضربه یا برخورد‌های ناخواسته با پانل‌ها پیشگیری شود.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند باید با رعایت نکات ایمنی و به شکل اصولی و استاندارد حمل و جابه جا شوند. این نکات شامل همه نکات ایمنی حمل و نقل و جابه جایی از خط تولید تا زمان نصب را شامل می‌شود. رعایت این نکات کمک می‌کند تا پانل‌های پیش ساخته بدون هیچ آسیب دیدگی در جای خود نصب شوند. آسیب‌های احتمالی چون فشار، ضربه، خط و خش و… سبب می‌شود که ویژگی‌هایی چون عایق‌بندی، مقاومت در برابر رطوبت، خوردگی، پوسیدگی و… در پانل‌ها تحت تأثیر قرار گیرد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما