۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهنحوه نگهداری ساندویچ پانل

نحوه نگهداری ساندویچ پانل

نحوه نگهداری ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها در سازه‌های امروزی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و به طور کامل در حال رقابت با مصالح سنتی هستند و البته توانسته‌اند به خوبی جایگاه آن‌ها را در صنعت ساخت و ساز تصاحب کنند. مزایای بسیاری چون سبک بودن، عایق بودن، صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرای پروژه، نصب آسان و… سبب شده است که محبوبیت این نوع مصالح مدرن افزایش یابد. با این حال نکته مهمی که نباید از آن غفلت کرد، نحوه نگهداری ساندویچ پانل است. موضوعی که در این مقاله از سایت پارسین گستر به آن خواهیم پرداخت.

نحوه نگهداری انواع ساندویچ پانل‌ها

اگرچه ساندویچ پانل‌ها محصولاتی کاربردی و بسیار مقرون به صرفه محسوب می‌شوند اما نکاتی نیز وجود دارد که باید در زمان حمل و نقل و نگهداری از آن‌ها رعایت کنید. در واقع حمل و نقل، نصب و نگهداری ساندویچ پانل‌ها شرایط خاص و استانداردی را شامل می‌شود که در صورت عدم رعایت آن‌ها ممکن است پانل‌ها دچار آسیب شده و کارایی و عملکرد بهینه خود را از دست بدهند.

روش‌های نگهداری از ساندویچ پانل از خط تولید آغاز شده و تا زمان نصب و بعد از آن را شامل می‌شود. ما در این بخش به مهمترین نکاتی که در این زمینه وجود دارند اشاره خواهیم کرد.

  • بعد از طی مراحل تولید، بسته‌بندی ساندویچ پانل‌ها باید به گونه‌ای باشد که تبادل هوا به خوبی در آن انجام گرفته و رطوبت در اطراف پانل انباشته نشود.
  • در زمان انبار یا قرار دادن پانل‌ها نزدیک محل پروژه بهتر است که برای جلوگیری از رطوبت یا نم کشیدن پانل‌ها و پیشگیری از آسیب‌های مکانیکی آن‌ها را روی سکو یا پالت قرار داد.
  • معمولاً پانل‌ها را به صورت شیب دار روی هم می‌چینند تا اولاً شبکه جوش و مفتول‌های آن دچار آسیب نشوند و ثانیاً در صورت بروز بارندگی آب باران روی پانل‌ها جمع نشود.
  • در زمان بارگیری باید دقت شود که چنگال‌های لیفتراک به لبه‌های پانل آسیب وارد نکند. همچنین فاصله چنگال‌ها باید به اندازه‌ای باشد که تعادل پانل‌ها روی آن حفظ شده و امکان ریزش وجود نداشته باشد.
  • بهتر است که از حمل و نقل و جابه جایی دستی استفاده نشود همچنین نباید لبه‌های پانل به عنوان دستگیره در زمان جابه جایی استفاده شود. بهتر است که در زمان حمل و نقل دستی پانل‌ها را از وسط نگه داشت تا هیچ آسیبی به لبه‌های آن وارد نشود. آسیب دیدگی لبه‌های پانل باعث می‌شود نصب آن‌ها از صورت استاندارد خارج شده و ویژگی‌هایی چون عایق رطوبت بودن را از دست بدهند.
  • چنگک لیفتراک یا جرثقیل نباید پانل را به صورت مستقیم لمس کند. بهتر است که عملیات بارگیری و باراندازی توسط قلاب‌های مخصوص انجام گیرد.
  • در زمان جابه جایی پانل‌ها باید از کشیده شدن آن‌ها روی یکدیگر پیشگیری کرد. هیچ نوع آسیب یا خراشی نباید به پانل‌ها وارد شود. بهتر است که پانل‌ها به صورت کاملاً عمودی برداشته شوند.
  • برای به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی پانل بهتر است که آن‌ها را نزدیک محل نصب و اجرا تخلیه کرد.

مراقبت‌های بعد از نصب ساندویچ پانل

بعد از این که ساندویچ پانل‌ها با روش‌های اصولی از خط تولید تا محل نصب هدایت شده و نصب آن‌ها نیز به شکل استاندارد انجام گرفت باید به روش‌های مراقبتی و نگهداری بعد از نصب ساندویچ پانل‌ها پرداخت. این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • بهتر است که ساندویچ پانل‌ها دور از معرض تابش مستقیم نور خورشید و تغییرات حرارتی شدید نگهداری و نصب شوند.
  • با وجود این که ساندویچ پانل‌ها در برابر عواملی چون مواد شیمیایی و اسیدی و حلال‌ها مقاومت خوبی دارند اما مجاورت دائمی و مستقیم با این عوامل پایداری و ماندگاری سازه را کاهش می‌دهد.
  • برای افزایش طول عمر مفید و بهره وری بیشتر بهتر است که هرچند سال یک بار تعمیرات لازم و ترمیم و بازسازی روی سازه‌ها انجام گیرد.
  • بعد از نصب ساندویچ پانل‌ها باید درزبندی و عایق‌بندی به صورت کاملاً اصولی انجام شود. در غیر این صورت نفوذ آب باران، مجاورت هوای شرجی و رطوبت باعث پوسیدگی پانل‌ها خواهد شد.

شرایط تعمیر و ترمیم ساندویچ پانل

در بسیاری از شرایط به جای تعویض و جایگزینی ساندویچ پانل‌ها آن‌ها را ترمیم و بازسازی می‌کنند. برای تعمیر ساندویچ پانل‌های آسیب دیده باید با دقت و مهارت بالا، لایه بیرونی ورق فلزی برداشته شده و فوم قدیمی را با فوم جدید جایگزین کرد. سپس روکش مخصوص فوم را با چسب روی آن چسبانده و ورق فلزی را سر جای خود باز می‌گردانیم. بعد از تعمیر و بازسازی باید از چسب‌های مخصوص پلی اورتان برای آب‌بندی استفاده شود.

برای این که سازه‌های پانلی عمر مفیدتری داشته باشند مواردی چون پاکسازی، شستشو، رنگ‌آمیزی و یا تعویض پیچ ها‌ی زنگ‌زده باید در دستور کار قرار گیرد.

جمع‌بندی

ساندویچ پانل‌ها علیرغم این که سازه‌هایی سبک و ارزان و با نصب آسان و سریع هستند بسیار سریع دچار آسیب دیدگی می‌شوند و آسیب دیدن ساندویچ پانل به معنای کاهش عملکرد و بهره وری آن و همچنین کاهش طول عمر مفید سازه است. بنابراین از زمان تولید تا بعد از نصب این سازه‌ها باید روش‌های کاربردی برای حفاظت، تعمیر و نگهداری آن‌ها به کار برد. توجه به این نکات می‌تواند سازه‌های مقاوم‌تر، محکم‌تر و با طول عمر بیشتری برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما