۸۸۶۶۰۴۹۱  بلوار نلسون ماندلا ( آفریقا ) - بالاتر از میرداماد - برج آناهیتا - طبقه اول - واحد ۱

Homeمقالهایمنی ساندویچ پانل به چه عواملی بستگی دارد؟

ایمنی ساندویچ پانل به چه عواملی بستگی دارد؟

ایمنی ساندویچ پانل به چه عواملی بستگی دارد؟

ساندویچ پانل‌ها کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارند، به همین دلیل نیز توجه به ایمنی ساندویچ پانل‌ها یک اصل مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. اگرچه استفاده از پانل‌های پیش ساخته با مزایای بسیاری در ساخت سازه‌های مختلف همراه است اما این مزایا نباید باعث شود که ایمنی کار و سازه مورد غفلت قرار گیرد و نیاز است که همه اصول ایمنی و استاندارد در استفاده از این محصولات رعایت شود تا سازه‌ای کاربردی و مقاوم داشته باشیم. در این مقاله از پارسین گستر قصد داریم به ایمنی ساندویچ پانل‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

منظور از ایمنی ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل‌ها مراحل ساخت مختلفی را پشت سر می‌گذارند. مهمترین ویژگی این پانل‌ها ایجاد ساختار یکپارچه و عایق است، بنابراین کوچکترین خدشه یا اشکالی در هریک از مراحل تولید (برش، پرس، تزریق عایق و…) یا کیفیت نامناسب صفحات فلزی و عایق، دانسیته نامناسب، عدم توجه به استانداردها و… می‌تواند ایمنی این محصولات را به خطر انداخته و کاربرد آن‌ها را دچار اختلال سازد. بنابراین منظور از ایمنی ساندویچ پانل‌ها رعایت استانداردها در ساخت و همچنین کیفیت مواد اولیه و مراحل تولید این محصولات است. ضمن این که در زمان نصب نیز باید ایمنی لازم برای این محصول ایجاد شود تا ویژگی‌های مثبت ساندویچ پانل تحت تأثیر قرار نگیرد.

ایمنی در ساندویچ پانل‌های مختلف

می‌دانیم که ساندویچ پانل‌ها انواع مختلفی دارند. بنابراین بررسی ایمنی این محصولات در هریک از انواع ساندویچ پانل با توجه به ویژگی‌ها و کاربرد آن انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی ایمنی در ساندویچ پانل‌های مختلف می‌پردازیم.

ایمنی پانل‌های نسوز

در مورد پانل‌های نسوز یا ضد حریق، ایمنی و مقاومت بالای این پانل‌ها در مقابل حرارت و شعله مستقیم مورد توجه قرار می‌گیرد. بهتر است که در ساخت این پانل‌ها از فوم‌های پلی یورتان یا پشم سنگ استفاده شود که در مقابل حرارت بالا و شعله مستقیم امکان ذوب شدن یا از بین رفتن آن‌ها بسیار اندک است.

ایمنی پانل‌های ضد زلزله

نکته مهم دیگر ایمنی ساندویچ پانل‌ها از نظر وزن است. می‌دانیم که پانل‌ها بسیار سبک هستند و ایمنی خوبی در مقابل زلزله برای سازه‌های مختلف ایجاد می‌کنند. پانل‌ها باید کاملا سبک ساخته شوند تا در صورت بروز زلزله و تخریب میزان خسارت‌های مالی و جانی کاهش پیدا کند. این مسئله به ویژه در مورد ساندویچ پانل‌های سقفی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ایمنی در ساندویچ پانل‌های بهداشتی

ساختار و مواد اولیه به کار رفته در تولید پانل‌ها از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی برخوردار است و مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع ویروس، آلودگی‌های محیطی، قارچ‌ها و… دارند. به همین دلیل است که از پانل‌های پیش ساخته در ساخت کلین روم، انبارهای مواد غذایی، سوله‌های سردخانه‌ای و… استفاده می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که این ویژگی پانل‌های پیش ساخته از نظر بهداشتی مورد توجه قرار داشته باشد. ساندویچ پانل‌ها باید کاملا نفوذ ناپذیر بوده و قابلیت ضد عفونی و تمیز شدن داشته باشند.

ایمنی ساندویچ پانل‌ها در زمان نصب

ساندویچ پانل‌ها مراحل نصب آسان و سریعی دارند و به همین دلیل است که به راحتی جایگزین مصالح سنتی می‌شوند. اما در مورد نصب این پانل‌ها نیز قوانین و استانداردهایی وجود دارد که رعایت آن‌ها باعث ایمنی بیشتر پانل‌ها می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود کار نصب ساندویچ پانل را به نیروی متخصص و با تجربه بسپارید.

ایمنی در ساندویچ پانل‌ها با رعایت استانداردهای نصب بسیار بالا خواهد بود و سازه را در مقابل عواملی چون حرارت و برودت، نفوذ رطوبت، مواد شیمیایی، آلودگی‌های محیطی، حشرات و… ایمن می‌سازد.

به طور مثال در استفاده از پانل‌های پیش ساخته در قسمت‌های بیرونی سازه‌ها باید به مواردی چون ورق‌های مناسب (ورق‌های فلزی رنگ دار، گالوانیزه، ورق‌های آلومینیومی و پلی اتیلن) و عایق استاندارد (پلی یورتان) توجه شود. کاربرد سازه و شرایط اقلیمی نقش مهمی در انتخاب بهتر و در نتیجه ایمنی بیشتر ساندویچ پانل خواهد داشت.

ایمنی در ساندویچ پانل‌های سقفی

برای این که ساندویچ پانل‌های سقفی ایمنی بیشتری داشته باشند و سازه از استانداردهای لازم برخوردار باشد نیاز است که به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برای نصب ساندویچ پانل‌های سقفی باید از پیچ‌های استاندارد استفاده شود و نصب آن‌ها به درستی و با دقت بالا انجام گیرد.
  • برای ایجاد ایمنی بیشتر از ترکیب مصالحی چون گچ، سیمان و بتون با پانل‌های پیش ساخته سقفی بپرهیزید.
  • برای آب‌بندی سقف با ساندویچ پانل‌های سقفی نباید از گزینه‌هایی چون قیر یا ایزوگام استفاده شود.
  • بهترین گزینه برای آب‌بندی سقف ساخته شده از ساندویچ پانل استفاده از چسب‌های مخصوص پلی یورتان است.
  • رفت و آمد روی پانل‌های سقفی باید با احتیاط و دقت بالا انجام شود تا از آسیب دیدگی پانل‌ها جلوگیری شود.
  • ساندویچ پانل‌های سقفی باید حتما با پیچ مخصوص و زیرساخت مناسب مهار شوند. در غیر این صورت وزش باد یا طوفان باعث ریزش سقف خواهند شد.
  • در زمان جوشکاری و نصب پانل‌های سقفی باید دقت لازم صورت گیرد تا از برخورد انبر جوش با پانل پیشگیری شود.
  • در ساخت سقف با استفاده از پانل‌های سقفی باید محصولات بی‌عیب و نقص و استاندارد مورد استفاده قرار گیرند. از پانل‌های معیوب یا پرت برای این کار استفاده نکنید.
  • در زمان حمل و نقل پانل‌ها از کشیدن آن‌ها روی زمین جلوگیری شود، کشیدن ساندویچ پانل روی زمین باعث ایجاد خش یا سوراخ و ساییدگی روی ورق‌ها می‌شود که این مسئله خاصیت عایق‌بندی پانل‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد.
  • استانداردهای بسته بندی، حمل و نقل و تخلیه و نصب پانل‌ها باید به دقت رعایت شود تا از نظر فیزیکی هیچ آسیبی به پانل‌های سقفی وارد نشود.

جمع‌بندی

استفاده از ساندویچ پانل‌ها در ساخت سازه‌های مختلف رواج بسیاری دارد به همین دلیل است که رعایت ایمنی در تولید، حمل و نقل و نصب ساندویچ پانل‌ها نقش مهمی در سازه‌های استاندارد خواهد داشت. عدم رعایت نکات ایمنی در تولید، حمل و نصب پانل‌ها باعث آسیب دیدن و اختلال در ویژگی‌هایی از جمله عایق‌بندی و پوشش یکپارچه آن‌ها می‌شود.

مقالات مرتبط
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما:

آدرس شیراز

آدرس تهران

ساعات کاری

طراحی وبسایت توسط نردوما